برنامه امتحانات نهایی شهریور 96

 

 

دانلود برنامه امتحانات نهایی شهریور 96

نتایج آزمون مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه

👈 نتایج آزمون مدارس نمونه دولتی دوره دوم متوسطه اعلام شد.

🔻از طریق سامانه sampad.khedu.ir و با وارد کردن کد ملی به عنوان نام کاربری و شماره شناسنامه پدر به عنوان رمز عبور از نتیجه خود مطلع شوید.

 

 

مریم میرزاخانی



برای اینکه بدانیم چرا پروفسور میرزاخانی جایزه فیلدز را گرفت، باید کمی اطلاعات هندسی دوره دبیرستانی را بیاد بیاوریم. نترسید! قول می دهیم سراغ فرمول ها نرویم.
اول از هندسه اقلیدوسی شروع كنيم. در بازه‌ای از زمان تعداد قضیه ها و قانونها و قواعد ریاضی خیلی زیاد شده بود و مسلماً همه با هم ربط داشتند. ولی یک سری قواعدی هم بودند که اصولاً قابل اثبات نبودند، هر چند خیلی واضح بنظر می‌رسیدند. در جستجوی اینکه کدام قانون با کدام قانون دیگر در ارتباط است و کدام یک از دیگری نتیجه گرفته میشود؛ ریاضیدانها به ۵ اصل رسیدند که قابل اثبات نبودند و از یکدیگر نتیجه گرفته نمی‌شدند و معروف به اصول اولیه هندسه اقلیدوسی شدند:
۱. مابین دو نقطه فقط یک خط راست میتوان رسم کرد
۲. یک پاره خط را می توان از هر دو طرف تا بینهایت ادامه داد
۳. از هر نقطه میتوان یک دایره با شعاع دلخواه رسم کرد
۴. همه زوایای قائمه با هم برابرند.
۵. از هر نقطه خارج یک خط فقط یک خط موازی با خط اول می توان رسم کرد
هیچکدام از اینها را نمی‌توان به تنهایی اثبات کرد و توسط بقیه قوانین هم قابل اثبات نبودند، ولی فقط با استفاده از همین ۵ اصل کل مباحث ریاضی آن زمان قابل اثبات بود. یک ریاضیدان آلمانی بنام ریمان تصمیم گرفت این ۵ اصل را کمتر کند، یعنی یکی از آنها را با استفاده از بقیه اثبات کند، تلاش زیادی کرد ولی موفق نبود. در همین هنگام در روسیه هم یک ریاضیدان دیگر بنام لباچوفسکی روی همین مسئله کار کرد. تمام تلاشهای اولیه این دو به جایی نرسید، ولی هردو، ایده ی تقریبا مشترکی را دنبال کردند. هردو اصل پنجم رو کنار گذاشتند و سعی کردند تمام قضایا در هندسه اقلیدوسی را بدون آن حل کنند. نتیجه جالب این بود که اجبارا به یک اصل جانشین برای اصل پنجم نیاز پیدا کردند. لباچوفسکی گفت از نقطه خارج خط دو یا تعداد بیشمار خط موازی می توان رسم کرد و ریمان گفت اصلاً نمی توان خطی موازی رسم کرد. این شروع ایجاد دو هندسه کاملا متفاوت با هندسه اقلیدوسی بود.
ولی کاربرد هندسه ریمانی چه بود؟ کاربرد اکتشافات ریاضی معمولا سالها بعد از کشف مشخص میشود. حدود ۷۰ سال بعد از ریمان، اینشتین خیلی خوشحال بود که ریمان این هندسه را قبلا فرموله کرده و او می تواند از آن استفاده کند. خود ریمان هیچ تصوری از کاربرد هندسه جدیدش نداشت. هندسه لباچوفسکی هنوز هم کاربرد چندانی ندارد. ولی فیزیک نسبیت بدون هندسه ریمان امکان پذیر نیست.

تخصص پروفسور میرزاخانی هندسه ریمان است. خصوصا محاسبه سطح و حجم اشکال ریمانی یا بهتر بگویم اشکالی که در فضای چهار بعدی خم شده اند.
خوشبختانه نصف هندسه دبیرستانی در مورد محاسبه مربع، مستطیل، دایره، ذوزنفه و غیره هست. یعنی وقتی شکل ما قابل محاسبه باشد فقط یک فرمول لازم داریم تا سطح آن را بگوییم. تا اوایل قرن هجده محاسبه دقیق سطوح محصور بین منحنی ها کار سخت و طاقت فرسایی برای ریاضیدانان بود. ولی بزرگترین ریاضیدان تمام قرون «لایب‌نیتز» ابزار جدیدی بوجود آورد که به «بینهایت کوچکها» معروف است. ایده ساده بود و محاسبات ریاضی آن با نبوغ لایب نیتز تکمیل شد. برای محاسبه سطح زیر منحنی کافیست آن را بصورت نوارهای نازک درآورد و هر تکه را مثل یک مستطیل محاسبه کرده و در نهایت آنها را با هم جمع کنیم. اگر چه وقتی تعداد نوارها محدود باشد دقت محاسبه هم کم است ولی اگه تعداد نوارها را بینهایت فرض کنید محاسبه دقیق است. از این روش نه تنها برای محاسبه سطح بلکه برای محاسبه حجم هم می توان استفاده کرد. تنها چیزی که لازم داریم فرمول دیواره های شکل یا جسم است. این روش را به نام انتگرال و انتگرال‌های دوگانه و سه‌گانه می‌شناسیم.
اشکال کار در محاسبه سطح این اشکال اینجا بود که بیشتر سطوح ریمانی فرمول مشخصی برای دیواره و مرز ندارند. آنها توسط مشخصات عمومی تعریف می شوند. می توانید حدس بزنید محاسبه این سطوح همانقدر برای ریاضیدانان قرن بیستم طاقت فرسا است که اوایل قرن هجده برای ریاضیدان های آن زمان محاسبه سطح محصور سخت بود. در حقیقت می توان کار پروفسور میرزاخانی را با کار لایب‌نیتز مقایسه کرد. ایده پروفسور میرزاخانی این بود که روی این سطوح می توان هذلولی‌ها یا مقاطع مخروطی ترسیم کرد و این‌ها کل سطح را می پوشانند و چون می‌توان آنها را محاسبه کرد، پس سطح این شکل‌های ریمانی هم قابل محاسبه هستند. خوبی این روش این است که فرمول هذلولی ها یا مقاطع مخروطی “رکورزیو” است ، یعنی یک فرمول با تغییرات کوچک برای همه آنها. همانگونه که لایب‌نیتز محاسبات سطوح محصور بین منحنیها را برای ریاضیدانان قرن هجده و تمام اعصار بعد از خود بسیار آسان کرد پروفسور میرزاخانی هم روشی در اختیار ریاضیدانان قرن بیست و یکم قرار داد که بتونند براحتی به محاسبه سطوح ریمانی بپردازند.
محاسبه سطوح ریمانی کاربرد فراوانی در دینامیک و فیزیک نوین و ژئودزی  دارد.

روحش شاد

 

 

خبر تکمیلی برای آزمون مدارس نمونه

گروه رياضيات مشهد:

🌺 خبر تکمیلی برای آزمون مدارس نمونه🌺
بنابراعلام اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:
اعلام نتایج‌ مدارس نمونه دولتی در دو مرحله انجام‌میشود.

دکتر رضا صابری تولایی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی طی اطلاعیه ای اعلام کرد؛ نتایج آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی استان خراسان رضوی که با شرکت حدود ۶۰ هزار دانش آموز در تاریخ ۹ تیرماه برگزار گردید در دو مرحله اعلام خواهد شد

 🌹 مرحله اول آن ویژه متقاضیان دوره اول متوسطه " راس ساعت ۲۱ روز یکشنبه ۲۵ تیرماه۹۶ "  

🌹🌹 مرحله دوم آن ویژه متقاضیان دوره دوم متوسطه  "صبح روز سه شنبه  ۲۷ تیرماه"

  از طریق آدرس اینترنتی
 razavi.medu.ir  
قابل مشاهد می باشد.

 🍀 داوطلبین محترم می توانند با مراجعه به آدرس فوق و در اختیار داشتن کد ملی داوطلب و شماره شناسنامه پدر از پذیرش و یا عدم پذیرش خود مطلع گردند.

وی افزود: در این آزمون تعداد ۳۸۵۰ دانش آموز در دوره اول متوسطه و

 تعداد ۷۰۵۰ دانش آموز در دبیرستان های نمونه، فرهنگ و هنرستان های نمونه دوره دوم متوسطه به عنوان پذیرفته شده معرفی گردیده اند.

 همچنین کارنامه عملکرد آزمون کلیه دانش آموزان شرکت کننده در آزمون از تاریخ ۳۱ تیرماه جهت توزیع در اختیار ادارات آموزش و پرورش شهرستان ها، مناطق و نواحی قرار می گیرد.


🔵 دانش آموزان پذیرفته شده، جهت ثبت نام می بایست از تاریخ ۲۸ تیر ماه تا تاریخ ۹ مرداد ماه به آموزشگاه محل پذیرش خود مراجعه نمایند.
🔷 عدم ثبت نام در زمان یاد شده به معنای انصراف ایشان می باشد.
🌺🌺🌺🌺

@MashhadMathematics
كانال رياضيات مشهد

 

 

بخش پذیری اعداد 2 تا 19

گروه رياضيات مشهد:

شرط بخش پذیری بر اعداد ۲ تا ۱۹🙂:👇👇👇👇👇

🔶اعدادی بر 2 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها  0 ،2  ،4 ،6  و 8 باشند.

🔶اعدادی بر 3 بخش پذیرند که  مجموع ارقام آن ها بر 3 بخش پذیر باشند.

🔶اعدادی بر 4 بخش پذیرند که 2 رقم سمت راست آن ها بر چهار بخش پذیر باشند

🔶اعدادی بر 5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها  0 یا  5 باشند .

🔶اعدادی بر 6 بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 3 بخش پذیر ند.

🔶اعدادی بر 7 بخشپذیرند که رقم یکان آنها را  2 برابر کرده ازبقیه ارقام کم کنیم و این عمل را ادامه می دهیم تا حاصل بر 7بخشپذیر باشد.

🔶اعدادی بر 8 بخشپذیرند که 4برابر رقم صدگان را با 2 برابر رقم جمع کرده وحاصل را با رقم یکان جمع کنیم جواب بدست آمده بر 8 بخشپذیر باشد.

🔶اعدادی بر 9 بخش پذیرند که مجموع ارقام آن ها بر 9 بخش پذیر باشند.

🔶اعدادی بر10 بخش پذیرند که هم بر2 وهم بر 5 بخش پذیر باشند. (رقم یکان آن ها صفر باشد )

🔶اعدادی بر11 بخشپذیرند که اگر ارقام آنها رایک در میان باهم جمع کنیم و دو عدد حاصل را از هم کم کنیم جواب بدست آمده بر 11 بخشپذیراست.

🔶اعدادی بر12 بخش پذیرند که هم بر3 وهم بر 4 بخش پذیرباشند.

🔶اعدادی بر ۱۳ بخش پذیرند که رقم یکان را4برابر کرده به بقیه ارقام بیفزاییم واین عمل را ادامه دهیم اگر حاصل مضربی از 13باشد آن عدد بر13 بخشپذیر است.

🔶اعدادی بر15 بخش پذیرند که هم بر 3 وهم بر 5 بخش پذیر باشند.

🔶اعدادی بر 17 بخشپذیرندکه اگر 5برابر رقم یکان را از بقیهارقام کم کنیم و این عمل را ادامه دهیم حاصل بر 17 بخشپذیر باشد

🔶اعدادی بر 19 بخشپذیرندکه اگر 2برابر رقم یکان را با بقیه ارقام جمع کنیم و این عمل را ادامه دهیم حاصل بر19 بخشپذیر باشد.

@MashhadMathematics
كانال رياضيات مشهد

 

 

آغاز زمان اعتراض به نتایج آزمون مدارس تیزهوشان 96



🔰دانش آموزان در صورت تجدید نظر در نتایج آزمون تیزهوشان از امروز 20 تیر ماه میتوانند با مراجعه به سایت azmoon.medu.ir  درخواست خود را ثبت کنند .

سامانه های دریافت نتایج آزمون ورودی #مدارس نمونه دولتی دوره اول و دوره دوم سراسر کشور

کانال رياضيات مشهد:📢📢📢
🌀 سامانه های دریافت نتایج آزمون ورودی #مدارس نمونه دولتی دوره اول و دوره دوم سراسر کشور- ورودی ۹۶_۹۷



🔸آذربايجان شرقي
http://217.219.129.37:8010/

🔸آذربايجان غربي
http://waed.ir/

🔸اردبيل
http://10.116.7.157/

🔸اصفهان
http://sanjesh.isfedu.ir/

🔸البرز
http://109.110.173.198/

🔸ايلام
http://azmoon-ilam.ir/

🔸بوشهر
www.buedusanjesh.ir

🔸تهران
http://www.azmoon.tehranedu.ir

🔸تهران (شهرستانها)
http://reg.teo.ir/

🔸چهارمحال وبختياري
http://www.chbsanjesh.ir/

🔸خراسان جنوبي
http://sanjesh.skedu.ir:8010/

🔸خراسان رضوي
http://sampad.khedu.ir/login.aspx

🔸خراسان شمالي
http://10.56.37.51/Default.aspx

🔸خوزستان
http://10.232.115.97:8090/

🔸زنجان
http://sabtenam.zanjanedu.ir/

🔸سمنان
http://nemone.iranschl.ir/

🔸سيستان وبلوچستان
http://78.38.114.104/

🔸فارس
http://sanjesh.farsedu.ir/

🔸قزوين
http://nemooneh.qazvinedu.ir:8088/

🔸قم
http://asazmoon.qomedu.ir/

🔸کردستان
http://10.249.7.199:8080/

🔸کرمان
http://sanjesh.kermanedu.ir/

🔸کرمانشاه
http://217.219.218.110/

🔸کهگيلويه وبويراحمد
http://kbazmoon.ir/

🔸گلستان
sanjesh.goledu.ir

🔸گيلان
http://sanjesh.giledu.ir/

🔸لرستان
http://85.185.236.7:8080/

🔸مازندران
http://nd.mazazmoon.ir/First.aspx

🔸مرکزي
http://www.markazi.natije.ir/

🔸هرمزگان
http://10.187.50.27:8010/

🔸همدان
hamedan.medu.ir

🔸يزد
http://result.yazdedu.ir

@MashhadMathematics
كانال رياضيات مشهد

پاسخ کار در کلاس و تمرینات فصل اول ریاضی 2 یازدهم تجربی

این فایل رو می تونید از لینک زیر دانلود کنید.که مطابق با کتاب جدید یازدهم تجربی هست.

 

 

پاسخ کار در کلاس و تمرینات فصل اول ریاضی 2 یازدهم تجربی

 

 

 

کلاس های تقویتی دروس ریاضی تابستان 96

گروه آموزشی ریاضیات مشهد

MashhadMathematics

 

آموزش دروس ریاضی ابتدایی تا دانشگاه

خصوصی، نیمه خصوصی، تقویتی و کنکور

توسط : کارشناسان ارشد رشته ریاضی با بیش از 10 سال سابقه تدریس

کلاس های تقویتی دروس ریاضی در شهر مشهد

تنها در چند جلسه مباحث اصلی دروس ریاضی سال آتی خود را بیاموزید.

با طرح درس پیش بینی شده

ریاضی اول تا ششم ابتدایی                       

ریاضی هفتم و هشتم و نهم                     

ریاضی متوسطه دوم  (ریاضی- تجربی-انسانی)   

تدریس اصولی و تضمینی در آموزشگاه و منزل

تلفن جهت هماهنگی : 09338668710

 

 

"ریاضیات تخصص ماست"

 

 

 

 

 

 

مشاهده آنلاین محدوده ثبت نام مدارس خراسان رضوی

اطلاعیه ویژه والدین گرامی
 
مشاهده آنلاین محدوده ثبت نام مدارس خراسان رضوی
🔻اطلاعات مکانی، محدوده های ثبت نام، آدرس، شماره های تماس، امکانات آموزشی و میزان تراکم کلاسهای مدارس محدوده زندگی خود  را از طریق لینک زیر مشاهده نمایند.👇👇
 
 

samandehi.razaviedu.ir/FrmLimitMap.aspx

کلاس های تقویتی دروس ریاضی تابستان 96

با عرض سلام خدمت دوستان گرامی

با توجه به شروع فصل تابستان و این موقعیت زمانی عالی برای تقویت دروس سنگین دانش آموزان از جمله ریاضی، و با هماهنگی آموزشگاه تصمیم برآن شد تا دوره های تقویتی دروس ریاضی برای تمام مقاطع ششم تا پیش دانشگاهی بطور فشرده و مفید برگزار گردد تا دانش آموزان با بهره مندی از این کلاس ها براحتی در دروس ریاضی سال آینده خود، نمره خوب و دلخواه خود را کسب نمایند.

برای هماهنگی جهت کلاس ها می توانید با شماره 09338668710 تماس حاصل فرمایید. یادآوری میکنم که آموزشگاه در مشهد مقدس واقع است.

 

 

بیشتر بدانیم



۱-براي پيدا كردن  مجموع زواياي داخلي يك nضلعي از روش زير استفاده مي كنيم:

              (n-2)× 180

مثال۱:مجموع زاويه هاي داخلی یک هشت ضلعی منتظم  چند درجه است؟   
     حل به عهده ی خودتان

مثال۲:اگرمجموع زاویه های داخلی یک nضلعی ۱۴۴۰ درجه باشد  تعداد ضلع های این nضلعی چندتاست؟
۱۴۴۰÷۱۸۰=۸
۸+۲=۱۰
۱۰ضلعی
۲-مجموع زاویه های خارجی هر nضلعی محدب برابربا ۳۶۰ درجه می باشد.

نکته:زاویه خارجی زاویه ای است که از امتدادیک ضلع باضلع دیگر ایجاد می شود.

۳-اندازه هر زاویه داخلی یک nضلعی منتظم از دستور زیر به دست می آید:
(n-2)×180÷n

مثال۱:اندازه هر زاویه داخلی یک ۹ضلعی منتظم چند درجه است؟
(۹-۲)×۱۸۰ ÷۹=۱۴۰

نکته:هردو زاویه داخلی و خارجی مجاور به هم با هم مکملند.

مثال۲:اگر اندازه هر زاویه داخلی یکnضلعی منتظم ۱۵۶درجه باشد تعداد ضلع های این nضلعی منتظم چندتاست؟
۱۸۰ - ۱۵۶=۲۴
اندازه هر زاویه خارجی= ۲۴درجه
۳۶۰ ÷ ۲۴=۱۵
۱۵ضلعی منتظم

مثال۴:در کدام چند ضلعی مجموع زاویه های داخلی ۴برابر مجموع زاویه های خارجی است؟

(n-۲)×۱۸۰=۴×۳۶۰=۱۴۴۰
۱۴۴۰÷۱۸۰=۸
۸+۲=۱۰
۱۰ضلعی                  
مثال۳:اگراندازه هر زاویه خارجی یک nضلعی منتظم ۳۶ درجه باشد تعدادضلع های این nضلعی منتظم چند تاست؟
۳۶۰ ÷ ۳۶=۱۰

۴-براي پيدا كردن تعداد زاويه هاي شکلی که ازچند زاویه با رأس مشترک تشکیل می شود از دستور زير استفاده مي كنيم:   
 2÷(تعداد خط×تعداد فاصله)

۵-براي پيدا كردن تعداد پاره خط معمولا"باتوجه به نوع سوال

از روش:حاصل جمع قسمتها ...

 ویا ازفرمول:
 2÷(تعداد فاصله ها ×تعدادنقطه ها)


مثال۱: بر روی یک خط راست ۶نقطه در نظر می گیریم , چند پاره خط می توان مشخص کرد؟

     (۶×۵)÷۲=۱۵
۱۵پاره خط

مثال۲:اگر بر روی خط راستی ۲۱ پاره خط وجود داشته باشد , چند نقطه روی این خط وجود دارد؟

۲۱×۲=۴۲
۴۲=n(n-۱)
۴۲=۷(۷-۱)
۷نقطه

۶-تعداد قطرهاي يك nضلعي محدب را چگونه به دست آوريم؟
n(n-۳)÷۲

سوال:یک ۶ضلعی محدب چند  قطر دارد؟
  ۶(۶-۳)÷۲=۶×۳÷۲=۹
۹قطر دارد

۷-براي جمع بستن اعداد متوالي از ۱ تا n از دستور زير استفاده مي كنيم:

n(n+۱)÷۲

مثال: اگر تمام اعدادطبیعی متوالی از 1 تا 20 را جمع كنيم ، حاصل جمع را حساب كنيد.

جواب:  210=2÷ 20×(20+1)

۸-براي به دست آوردن تعداد اعداد متوالي(پشت سر هم)  راه حل زير مناسب است.

1+فاصله÷(عدد اول – عدد آخر)

مثال: از عدد 10 تا 20 چند عدد به كار رفته است؟

11=1+1÷(20-10)    جواب


مثال:تعداد اعداد الگوی زیر چندتاست؟
۲  ,  ۵ ,  ۸  ,  ۱۱  ,  ...  ,  ۸۹
(۸۹-۲)÷۳+۱=۳۰
۳۰عدد

البته می توان جمله nام را تشکیل داد سپس مقدارn را که همان تعداد جملات می باشد را تعیین کرد:
۳n -۱=۸۹
۳n=۸۹+۱=۹۰
n=۹۰÷۳=۳۰
۳۰عدد
۹-برای به دست آوردن مجموع اعداد متوالی با فاصله های ثابت
ابتدا تعداد اعداد را مشخص می کنیم سپس در میانگین دو عدد اولی و آخری ضرب می کنیم.

مثال:حاصل عبارت زیر را به دست آورید.
۵+۹+۱۳+۱۷+...+۸۱=

(۸۱-۵)÷۴+۱=۲۰
تعداد اعداد در این مجموع ۲۰تاست

(۸۱+۵)÷۲=۴۳
میانگین دو عدد اولی و آخری

۲۰×۴۳=۸۶۰    
۸۶۰مجموع اعداد بالا
۱۰-براي شماره گذاري صفحات كتاب از روش زير استفاده مي شود:
براي اعداد يك رقمي:  1-1×(1+صفحه)
براي اعداد دو رقمي:  11-2×(1+صفحه)
براي اعدد سه رقمي:  111-3×(1+صفحه)
مثال: كتابي 160 صفحه دارد. براي شماره گذاري اين كتاب چند رقم به كار رفته است؟

جواب: 372=111-3×(1+160)
8-براي محاسبه ي زمان كار انجام شده دو نفر ، از فرمول زير استفاده مي كنيم:
       مجموع كار÷ حاصل ضرب كار

مثال: علي كاري را 6 روز و حسين همان كار را در 4 روز انجام مي دهد. اگر اين دو باهم كار كنند، اين كار را چند روزه انجام مي دهند؟
جواب:   2/4 =(4+6)÷(4×6) 


۱۱-اگر ساعتي در هر شبانه روز چند دقيقه جلو يا عقب كار كند،براي محاسبه ي اين كه پس از چه مدتي وقت درست را نشان مي دهد ، از فرمول زير استفاده مي كني
مقدارعقب مانده ,جلوافتاده÷۶۰×۱۲
مثال: ساعتي در هر شبانه روز 5 دقيقه جلو مي افتد، اين ساعت پس از چند شبانه روز وقت درست را نشان مي دهد؟
جواب: 144=5÷60×12
۱۲-براي محاسبه ي زاويه ي بين دو عقربه ي ساعت از اين روش استفاده مي كنيم:

زاويه ي بين دو عقربه=(ساعت×30)-(دقيقه×5/5)

مثال: ساعت 4:30 چه زاويه اي را نشان مي دهد؟جواب:45=(4×30)-(30×5/5)