نامه سرگشاده دبیران ریاضی ايران
به: سازمان تاليف كتب درسي
به: وزير محترم آموزش و پرورش
به:كميسيون آموزش و تحقيق مجلس شوراي اسلامي
به: رسانه هاي مختلف مجازي و حقيقي
با سلام و احترام ؛
به اطلاع عموم مردم و مسئولين محترم مي رسانيم اينجانبان دبيران ریاضی کشور درگير با تدريس كتاب ریاضی دهم، ضمن تشكر از مؤلفين محترم براي ارائه يك كتاب چالشي، با رويكرد پرسش برانگيز و دانش آموز محور و بخاطر زحماتي كه براي تأليف اين كتاب متحمل شده اند، به سبب عدم تناسب زمان اختصاص يافته چهار ساعت در هفته براي تدريس كتاب مذكور با اين رويكرد و بنا به دلايل زير پيشنهاد حذف بخش هایی از كتاب پايه دهم را داريم:
١. عدم توازن مطالب فراوان و متفاوت ارائه شده در كتاب با زمان اختصاص يافته،
٢. محتواي سنگين و اغلب زمان بر بيشتر مباحث كتاب درسي كه قبلا در كتاب ریاضی۲ ، جبر واحتمال و آمار و مدل سازی و کتاب ریاضی ۱ تجربي و رياضي ارائه مي شد مانند: مثلثات و اتحاد و تجزیه و گویا کردن،حل معادله درجه ۲ از ریاضی ۱، دنباله و الگو، تابع و تعیبن علامت، تابع درجه دو، ترکبیات از ریاضی ۲، سه فصل از آمار و مدل سازی، دو فصل از جبر و احتمال و ...،
٣. تعاملي، اكتشافي و دانش آموز محور بودن كتاب و زیاد بودن تعداد دانش آموزان کلاس كه زمان زيادي براي اجرا نياز دارد،
٤.اصرار غير ضروري بر ارائه تمام مطالب سرفصل های کتابهای ریاضی سال اول و دوم و سوم سابق در كتاب ریاضی دهم ،
٥. عدم تناسب سطح محتواي كتاب با شناخت و آمادگي ذهني و ضعف در انجام محاسبات رياضي دانش آموزاني كه با تغيير مقطع از متوسطه اول به متوسطه دوم آمده اند،
٦.ارايه جسته و گريخته برخي مطالب و گسيختگي موضوعات، كه به دليل آماده نشدن كتاب تا يك ماه مانده به شروع سال تحصيلي مانع از اعتبارسنجي علمي و آموزشي آن توسط دبيران و گروه هاي آموزشي شد.
٧. نتايج حاصل از نظرسنجي انجام شده در اين گروه های ریاضی حاكي از ميزان تدريس فقط ۵۰صفحه از يك كتاب ۱۷۹ صفحه اي تا اول آذرماه در حدود ۸۰ % كلاس هاي متعدد،
نشان دهنده اين است كه تا پايان سال تحصيلي نمي توان بيش از پنج اين كتاب را تدريس نمود.
از آنجا كه دلايل فوق؛
١. مانع ازاتمام تدريس مناسب و اثربخش كتاب در زمان چهار ساعت هفتگي،
٢. مانع از تحقق اهداف آموزشي و پرورشي مورد نظر كتاب،
٣. سبب افت شديد تحصيلي دانش آموزان،
٤. مانع تدريس عمقي و با بهره وري كافي علمي كتاب،
٥. سبب بي انگيزگي و سرخوردگي دانش آموزان
و... شده است.
لذا بدين وسيله، بخاطر ممانعت از ايجاد مشكلات عديده فوق، درخواست حذف بخش هایی كتاب مذكور از پايه دهم و انتقال اين بخش به پايه هاي بالاتر را داريم.
کاش خود مولفین محترم به شکل آزمايشي قبل از چاپ نهايي، كتاب را در یک مدرسه عادی با ميزان ساعت مصوب برنامه آموزشی ساليانه کشور حداقل یک دوره كامل تدریس مي كردند تا مشکلات برایشان ملموس تر ميشد.