مشاوره پایه نهم

#مشاوره

9️⃣پایه نهم9️⃣

سلام دوستان عزیز.
دوستان پایه نهمی ، احتمالا میدانید که امسال باید برای دوران متوسطه دوم، انتخاب رشته کنید.
انتخاب رشته کار بسیار حساس و مهمی است و اگر به صورت سرسری و بدون تحقیق صورت گیرد، می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

پس در این پست تصمیم گرفتیم صحبت های یکی از ادمین های کلاس دهمی کانال را درباره انتخاب رشته برای شما قرار دهیم تا مقداری از سردگمی شما برای انتخاب رشته تحصیلی، کاسته شود.

خواهشا به خوبی مقاله را مطالعه کنید:

رشته های تحصیلی متوسطه دوم، 3 نوع اصلی هستند:
1- نظری (رشته هایی مانند علوم تجربی، ریاضی، انسانی و....)
2- فنی حرفه ای (رشته هایی مانند برق، کشاورزی، خدمات و....)
3- کار و دانش (رشته هایی مانند برق، کشاورزی، خدمات و....)

بیش تر دانش آموزان قصد دارند در متوسطه دوم، در رشته های نظری درس بخوانند و به دبیرستان بروند. به همین دلیل قصد داریم درباره رشته های این دسته صحبت کنیم.
رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش، در هنرستان ادامه پیدا می کنند.

انواع رشته های شاخه نظری عبارت اند از:

الف) علوم تجربی
ب) ریاضی و فیزیک
ج) انسانی
د) معارف و علوم اسلامی

همانطور که میدانید، علوم تجربی، بر اساس دروس علوم یعنی زیست، شیمی، فیزیک و کمی زمین شناسی بنا شده و دروس عمومی و درس ریاضی را شامل می شود. در رشته تجربی مقدار درس های ریاضی و فیزیک از رشته ریاضی کم تر و شیمی بیش تر است. همچنین دروس زیست و زمین شناسی اختصاصی این رشته هستند.

رشته ریاضی و فیزیک برپایه این دو درس است و بیش تر حجم کتاب ها به این دو شاخه مربوط می شوند و مباحث ریاضی و فیزیک آنان، از رشته تجربی بیش تر است و اصلا زیست و زمین شناسی ندارند و مقدار کمی شیمی دارند.


رشته انسانی هم بر پایه زبان ها، فلسفه، مطالعات اجتماعی و دروسی از این دست بناگزاری شده است.


بسیاری از دوستان از بنده پرسیده اند که: من فلان ویژگی ها را دارم. به نظر شما کدام یک از رشته ها را انتخاب کنم؟؟؟🤔
خب من با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم، برای رشته های تجربی و ریاضی که بیش تر دانش آموزان قصد انتخاب این دو رشته را دارند، ویژگی های فردی قرار دادم که می توانید این ویژگی ها را با حال و هوای روحی خودتون مقایسه کنید:

💊رشته تجربی💉 اگر:
معمولا بین مطالعه علوم و حل کردن ریاضی، مطالعه علوم را ترجیه می دهید...
زیاد با حل کردن مسائل ریاضی و فیزیک و سر و کله زدن با اونها لذت نمی برین....
عاشق زیست شناسی و شیمی و زمین شناسی هستین
زیاد حال و حوصله اثبات کنید های وحشتناک ریاضی رو ندارین
می تونین ریاضی رو به عنوان یک درس جانبی تحمل کنین! ( نه یه درس اصلی!)
اصلا از خون نمی ترسید و چندشتون نمیشه
وقتی ببینین یکی زخم بدی داره، حالتون بد نمیشه و به قول معروف، بدنتون ریش ریش نمیشه!
حفظیاتتون در درس هایی مثل اجتماعی و دینی و... خوب نیست
دوست دارین از مکانیسم های کارکردن بدن و اعضای اون سر در بیارین
شغل پزشکی یا دندان پزشکی یا دارو سازی و رشته های مرتبط را دوست دارین
می تونین 3 سال به شدت درس بخونین!

رشته تجربی می تواند رشته مناسبی برای شما باشد.


🖋رشته ریاضی📈 اگر:
اصلا تحمل دیدن خون یا جراحت ناجور یک نفر رو ندارین
به زیست شناسی علاقه ای ندارین
زیاد از شیمی خوشتون نمیاد
از حل کردن و سر و کله زدن با مسائل ریاضی، لذت می برین
واقعا عاشق ریاضی و فیزیک هستین
سرتون درد میکنه برای اثبات های خفن جبری و هندسی!
با هندسه حال می کنین!
حفظیاتتون تقریبا ضعیفه
شغل های مهندسی و از این دست شغل مورد نظر شما هستن
در آمد زیاد براتون اهمیت نداشته باشه (چون در آمد مهندسی ها و پزشکی ها قابل مقایسه نیستن)

رشته ریاضی میتواند رشته خوبی برای شما باشد



امیدوارم برای تمام دوستان عزیزم مفید واقع شده باشد🌺

 

 

مفاهیم و نکات مربوط به فصل 5 ریاضی ششم( بخش خط و زاویه)

📚نکته های آموزشی ریاضی
🔴مفاهیم و نکات مربوط به فصل 5 ریاضی بخش خط و زاویه

🔴تعریف نقطه:کوچکترین اثر قلم نقطه می گویند
🔴تعریف خط:از کنار هم قرار دادن بی نهایت نقطه تشکیل شده است
🔴انواع خطها:
📌1 خط خمیده
📌2-خط شکسته
📌3-خط راست
✨در ریاضی منظور از خط همان خط راست است است
🔴تعریف پاره خط:بخشی از خط راست است که از دو سمت بسته باشدو رابطه بدست آوردن تعداد پاره خط ها روی خط راست به صورت زیر است:
(تعداد نقاط × یکی کمتر از تعداد نقاط)÷2
🔴تعریف نیم خط:به قسمتی از خط راست که از یک سمت بسته و از سمت دیگر باز با باشد.
📌تعداد نیمخط هاهم روی خط راست از رابطه زیر بدست می آید:تعداد نقاط ×2
نکته :تعداد نیم خط ها روی یک نیم خط برابر تعداد نقاط است
🔴تعریف فاصله:
نقطه به نقطه:برابر طول پاره خطی که دونقطه را بهم وصل می کند
و نقطه با خط:برابر طول پاره خطی که یک نطه را به خط وصل می کند
فاصله دوخط:مساوی با پاره خطی است که دو خط را بهم وصل می کند و بر هر دو خط عمود است
📌نکته :به نقاطی که فاصله آنها تا بک نقطه ثابت با هم مساوی است روی مرکز دایره به مرکز آن نقطه قرار دارند
🔴تعریف خط عمود:به کو تاهترین فاصله از یک نقطه نسبت به یک خط خط عمود می گویند که بر خط عمود هم هست
🔴تعریف عمود منصف پاره خط:
خطی است که بر آن پاره خط عمود باشد و ان رانصف کند
نکته:هر نقطه که روی عمود منصف پاره خطی باشد ،از دو سر پاره خط به یک فاصله است
🔴زاویه:به محل بر خورد دو نیم خط زاویه گفته می شود
🔴انواع زاویه ها:
📌1-زاویه تند:اندازه آن زیر 90 درجه است مانند 60 درجه و 15 درجه و.
📌2:زاویه قایمه یا راست:
اندازه آن بر ابر  90 درجه است
📌3-زوایه باز یا منفرجه:اندازه آن بیشتر از 90 و کمتر از 180 درجه است
📌4-زاویه نیم صفحه :به زاویه ای که برابر 180 درجه باشد می گویند
📌5-زاویه 360 درجه یا تمام صفحه که اندازه آن 360 درجه است.
نکته:به زاویه ای که بیشتر از 180 درجه و کمتر از 360 درجه باشد کوژ یا محدب می گویند.
📚حالت های دو زاویه نسبت به هم:
🔴حالت اول متمم اند:هر گاه مجموع دو زاویه برابر90درجه باشدمی گویندمتمم هم اندمی تواننددرکنارهم باشندویانباشند
🔴حالت دوم :مکمل هم اند:یعنی مجوع دو زاویه برابر 180 در جه باشد
هم می توانند این دو زاویه کنار هم باشند و یا نباشند
مانند زاویه 60 درجه و 120 درجه چون مجموع آنها برابر 180 درجه است می گویند مکمل هم هستند.
🔴حالت سوم:متقابل به راس هستند.یعنی دو زاویه در یک نقطه مشترکند و ضلع های آنها در امتداد هم اند.
🔴حالت چهارم مجاورند:دو زاویه کنار هم باشند.
🔴حالت پنجم:مجانبند علاوه بر اینکه کنار هم هستند مجموع آنها براب  180 درجه باشد
🔴تعریف نیمساز یک زاویه:به نیم خطی گفته می شود که زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند
📌نکته:هرنقطه روی نیمسازیک زاویه قراربگیردازدوضلع زاویه به یک اندازه است.
📌نکته:زاویه بین نیمساز های دو زاویه مجاور،برابر نصف مجموع دو زاویه است
📌نکته:نیمساز های دو زاویه مجانب بر هم عمودند.
📌نکته اندازه زاویه های متقابل به راس با هم مساوی است.

📚زاویه بین عقربه های ساعت شمار و دقیقه شمار:
🔴وقتی زمان یک ساعت به جلو می رود عقربه ساعت شمار 30 در جه را طی می کند و عقربه دقیقه شمار 360 راطی می کندو زاویه بین عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار از رابطه زیر بدست می آید
ساعت را در 30 ضرب می کنیم و دقیقه را در 5/5 ضرب می کنیم و عدد بزرگ را از عدد کوچک کم می کنیم
اگر عدد حاصل از 180 بیشتر شده باشد باید آنرا از 360 کم کنیم تا زاویه مورد نظر بدست بیاید
📌نکته:هر گاه دو خط موازی را خط موربی قطع کند روی آن زاویه های تند و بازی ایجاد می شود که تمام زاویه های باز باهم مساویند و همچنین تمام زاویه های تند هم با هم مساویند.
🔴نکته هادر مورد چند ضلعی ها:
📌1-اندازه مجموع زوایای داخلی یک مثلث 180 درجه است
📌2-به چند ضلعی هایی که تمام ضلع های آنها با هم برابر و تمام زوایای آنها با هم برابر باشد چند ضلعی های منتظم می گویند.
📌3-اندازه زوایای داخلی چند ضلعی های منتظم از رابطه زیر بدست می آید:
تعداد ضلع ها منهای 2 ضربدر 180
📌4-برای بدست آوردن قطر های یک چند ضلعی از رابطه زیر بدست می آید:
(تعداد ضلع ها - 3)× (تعداد اضلاع)÷2
 #ششم
#ریاضی

 

 

درصدهای مورد نیاز برای رتبه زیر ۵۰۰  (رشته تجربی)

🎯درصدهای مورد نیاز برای رتبه زیر ۵۰۰
(رشته تجربی)

دروس عمومی📘 … مجموعا 100 تست

✅ادبیات(25 تست) ⬅️ 60_65 % ⬅️ 14_16 تست

✅عربی (25 تست) ⬅️ 75_80 % ⬅️ 17_19 تست

✅معارف (25 تست ) ⬅️ 70_75 % ⬅️ 16_18 تست

✅زبان انگلیسی ( 25 تست ) ⬅️ 70_75 % ⬅️ 18_20 تست

دروس اختصاصی 📘 … مجموعا 165 تست

✅زمین شناسی ( 25 تست ) ⬅️ 5_10 % ⬅️ 1_3  تست

✅ریاضیات (30 تست ) ⬅️ 45_50 % ⬅️ 12_14  تست

✅زیست شناسی ( 50 تست ) ⬅️ 55_60 % ⬅️ 27_29  تست

✅فیزیک ( 30 تست ) ⬅️ 65_70 % ⬅️ 19_21 تست

✅شیمی ( 30 تست ) ⬅️ 65_70 % ⬅️ 21_23 تست

 

 

آخرین مطالب مث فایل

ویدئوی آموزش مساحت لوزی(ریاضی پنجم)

ویدئوی آموزش مساحت ذوزنقه( ریاضی پنجم)

جزوه آموزشی مثلثات ریاضی 2 یازدهم تجربی

حجم از نماهای مختلف(فصل 6 ریاضی هفتم)

 

 

 

 

 

👈ترتيب بندي مباحث پرتكرار در درس رياضيات تجربي با اولويت اهميت:



✅١)احتمال(قانون دو جمله اي/استفاده از ابزار تركيب در احتمال و برداشتهاي يكي يكي/سوال تركيبي از قوانين احتمال)

✅٢)درجه دوم(رابطه اصلي و فرعي بين ريشه/ساخت معادله درجه دوم از روي معادله درجه دوم/تغيير متغير)

✅٣)تعيين علامت(حل نامعادله شامل قدر مطلق/استفاده از روش هست و نيست/سوال غير مستقيم در ساير مباحث)

✅٤)تصاعد(مجموع جملات تصاعد حسابي و هندسي و تست تركيبي از فرمول ها شبيه سوالات سالهاي قبل)

✅٥)ماتريس(معكوس ماتريس و تركيب آن با دترمينان و ضرب)

✅٦)تابع(وارون/تركيب تابع/يك به يك بودن/مقدار گذاري به ويژه در توابع نمايي)

✅٧)لگاريتم(رشد و زوال/معادله لگاريتمي/رسم تابع لگاريتمي)

✅٨)مثلثات(معادله مثلثاتي/اتحادهاي مثلثاتي به ويژهCos(2x استفاده غير مستقيم در ساير مباحث)

✅٩)حد و پيوستگي(پيوستگي تابع در نقطه مرزي/حد مبهم و تركيب آن با قدرمطلق و حد در بي نهايت)

✅١٠)مشتق(مشتق گيري از مثلثاتي و راديكالي و كسري/آهنگ تغييرات/شرايط مشتق پذيري در يك نقطه/مشتق گيري قدرمطلق و براكت/مشتق ضمني/مشتق تركيب تابع)

✅١١)كاربرد مشتق(شدت صعود و شدت نزول در توابع /معادله خط مماس و قائم/ترسيم نمودار/عطف و تقعر/اكسترمم مطلق/اكسترمم نسبي)

✅١٢)انتگرال(انتگرال قدرمطلق و براكت/انتگرال مثلثاتي و ساده كردن آن از روي اتحادها/مساحت و مساحت جبري/قضيه اول انتگرال)

✅١٣)آمار(شاخص هاي پراكندگي/جدول هاي آماري و نمودارها به ويژه دايره اي و ساقه برگ و جعبه اي و ميله اي)

✅١٤)دنباله ها(همگرايي/كرانداري/يكنوايي)

🛑مباحث داخل پرانتز در هر فصل طبق پرتكرار بودن آن طبقه بندي شده،
🔅بنابراين مطالعه طبق ترتيب بندي فوق،بالاي ٩٠درصد تستهاي كنكور را شامل خواهد شد.

نکته های آموزشی ریاضی


🔴فصل: 5 بخش :مساحت دایره
📌مدرس:مژگان گلرخ(آموزگار تخصصی #پایه_ششم)

📚اهداف این بخش:
آشنایی دانش آموزان با مساحت دایره
و همچنین بدست اوردن مساحت رنگی اشکال مختلط
🔴برای بدست آوردن مساحت دایره از هر کدام از بچه ها می خواهیم در یک برگ کاغذ دایره ای بکشند سپس از انها می خواهیم به دلخواه تعدادی از قطر های دایره را رسم کنند البته برای اینکه بچه ها بعد در برش زدن و چسباندن دو نیمه دایره اشتباه نکنند از آنها می خواهیم با دو رنگ متفاوت دو نیمه داسره را رنگ کنند.
🔴در مرحله بعد از بچه ها می خواهیم دایره را نصف کرده و در هر دو نیم دایره از روی شعاع نیم دایره برش بزنند به طوری که کاملا تا انتهای انتها از سمت شعاع ها برش نخورند.سپس تکه های برش خورده را طوری کنار هم قرار می دهیم که یک متوازی الاضلاع ساخته شود.
📌تذکر :دانش آموزان در کلاس چهارم برای بدست آوردن مساحت متوازی الاضلاع آن را تبدیل به مسطیل می کردند که در کتاب به آن اشاره شده است.به طوری که ارتفاع متوازی الاصلاع با عرض مسطیل و قاعده متوازی الاضلاع با طول مسطیل برابر می شد.
📌در اینجا شکلی که بچه ها می سازند شبیه متوازی الاضلاع است و اگر در ابتدا تعداد قطر های بیشتری می کشیدند و سپس برش می زدند با اتصال تکه ها شکل شبیه به مستطیل می شد که در حالت اول قاعده شکل بدست آمده برابر نصف محیط دایره و ارتفاع شکل هم به اندازه شعاع دایره است
پس در این حالت مساحت دایره به صورت زیر بدست می آید
مساحت دایره= نصف محیط دایره× شعاع دایره
که در واقع نصف محیط دایره همان شعاع ضرب در عدد پی است پس به جای نصف محیط دایره قرار می دهیم
مساحت دایره =شعاع ×شعاع×3.14
🔴برای بدست آوردن قسمت های رنگی یک شکل باید دقت کنیم این شکل از چند شکل تلفیقی تشکیل شده است که بتوانیم راه حل درست را انتخاب کنیم
📌بهتر است برای بدست آوردن مساحت قسمت های رنگی از دست ورزی استفاده کنید دانش آموزان بهتر درک می کنند.

علل درس نخواندن بعضی از نوجوانان

🌷علل درس نخواندن بعضی از نوجوانان🌷
💐اولین علت رایج درس نخواندن نوجوانان را می توان در نداشتن هدف، یا عدم ایمان و باور به هدف، جستجو کرد، هدف سوخت کوره موفقیت است،  و موتور محرکه تقویت انگیزه است، که متعاقب آن خودباوری،  اعتماد به نفس و عزت نفس علمی نوجوان تقویت می گردد. و باعث می شود،  نوجوانان با علاقه و پشتکار درس بخواند، پس تا می توانید بر روی هدف گزینی آگاهانه سرمایه گذاری کنید!
💐دومین علت عمده ی درس نخواندن نوجوان، قرار گرفتن در جمع "نوجوانان ناموفق و درس نخوان "می باشد .
گروهی که: درس نخواندن را ارزش می دانند، معمولاً سر گروه این گروه ها ضعف تحصیلی داشته و برای پوشش ضعف های خود دیگر نوجوانان را نیز به درس نخواندن تشویق می نمایند. والدین می بایست دوستان نوجوان خود در مدرسه را با کمک مسئولین مدرسه شناسایی کرده و نوجوان خود را از چنین افرادی دور نگاه دارند. از طرفی در قدم اول خود والدین مسئول آشنایی نوجوان با دوستان اولیه هستند. شما والدین می بایست با تیز هوشی و خلاقیت ، نوجوانان درس خوان و مثبت که خانواده های فرهیخته ای هم دارند را شناسایی کرده و با آنها دوستی و رفت و آمد داشته باشید تا نوجوان شما از همان اول با همسالان درست و پسندیده در امر آموزش و زندگی قدم بردارد. معاشرت با اینگونه دوستان و همسالان به مرور زمینه ی همانند سازی انطباقی ذهنی، محیطی و شخصیتی را فراهم می کند.
‍ 💐سومین علت عمده درس نخواندن نوجوانان ، "لوس جلوه دادن تحصیلات در جمع خانواده و اقوام و دوستان" می باشد!!! که در اکثر میهمانی ها و نشست های دوستانه و خانوادگی ؛ دائم تحصیلات عالیه و تحصیلکرده ها را بخاطر شرایط فعلی کشور، در این چند دهه اخیر مسخره می نمایند. متأسفانه در چند دهه اخیر عموم قشر تحصیلکرده در جایگاه حقیقی و شایسته خود نیستند. نوجوانان حقیقت این مطلب را خوب درک نمی کنند، نوجوانان بدانند اولین منبع قدرت از دیدگاه فرنچ قدرت ناشی از علم و دانش است! از طرفی به خاطر ویژگی های این دوره منظور اصلی شما را هم متوجه نمی شوند ، و خوبخودی و خود جوش این طور می پندارند که : " گویی اساسا درس خواندن فایده ای ندارد "!لذا توصیه می شود انتقادات اجتماعی و سیاسی را در حضور نوجوانان مطرح ننمایید. آنها درک درستی از برون ریزی هیجانی و احساسی بزرگترها ندارند.
💐چهارمین علت عمده علل درس نخواندن نوجوانان، ناشی از شکست و ناکامی های مختلف، خصوصاً درسی است، که باعث کاهش خودباوری،  اعتماد به نفس و عزت نفس علمی نوجوان و انگیزه ، در نتیجه تجربه تلخ و ناخوشایند می شود، لذا پیشنهاد می گردد، نوجوانان خود را حتماً با آمادگی کامل که اولین اصل از اصول یادگیری است، به مدرسه بفرستید، و بدین طریق مانع شکست و ناکامی های وی شوید.

تعداد پاره خط ها و نیم خط ها



هرگاه چند نقطه متمایز ( جدا از هم ) برروی یک خط راست باشند تعداد پاره خط ها را از فرمول زیر به دست می آوریم.     

     2 ÷ ( تعداد فاصله ها × تعداد نقطه ها ) = تعداد پاره خط ها

 مثال : بر روی خطی هفت نقطه ی متمایز وجود دارد تعداد پاره خط ها را به دست آورید ؟

جواب :          21 = 2 ÷ (  6 × 7 ) = تعداد پاره خط ها

 

هر گاه چند نقطه متمایز ، بر روی یک خط راست باشند تعداد نیم خط ها را از فرمول زیر به دست می آوریم .

                                    2 × تعداد نقطه ها = تعداد نیم خط ها

 مثال : بر روی خطی هفت نقطه ی  متمایز وجود دارد تعداد نیم خط ها را به دست آورید ؟

                                   14 = 2 × 7 = تعداد نیم خط ها

 

هر گاه چند نقطه ی متمایز بر روی یک نیم خط باشند تعداد نیم خط ها برابر است با تعداد نقطه ها .

 مثال : بر روی یک نیم خط ، هفت نقطه ی متمایز وجود دارد چند نیم خط در شکل وجود دارد؟        

 8= 1+ 7

 

 

نکات مرکز تقارن



درباره مرکز تقارن ‼️

🔵 تعریف مرکز تقارن:هرچند ضلعی که با دوران 180 درجه روی خودش منطبق شود،دارای مرکز تقارن میباشد.

🔵 نکات مربوط به مرکز تقارن: 1-چندضلعی هایی با تعداد اضلاع فرد دارای مرکز تقارن نمیباشند،به عنوان مثال یک هفت ضلعی منتظم مرکز تقارن ندارد!
2-شکل هایی وجود دارند که با اینکه محورتقارن ندارند ولی مرکز تقارن دارند! به عنوان مثال متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد ولی با یک دوران 180 درجه روی خودش منطبق میشود!
3-هر شکلی که دارای 2 محورتقارن عمودبرهم باشد دارای مرکز تقارن میباشد. برای مثال مربع! اما نکته مهم اینجاست که هر شکلی که مرکز تقارن دارد لزوما نباید دو محورتقارن عمود برهم داشته باشد. مانند متوازی الاضلاع.

🔴 چطور بود ؟😍 کل مرکز تقارن ابتدایی و متوسطه همین بود😊

 

 

🔳⭕️تکنیک حواس پرتی هوشمندانه



روان‌شناسان و عصب‌پژوهان به یک یافته عجیب رسیده اند: آن‌ها می‌گویند، وقت تلف‌کردن می‌تواند کمک کند انسان مسایل را بهتر حل کند و خلاق‌تر شود. فعالیت‌های بی‌معنایی مثل تماشای فیلم چند گربه در یوتیوب شاید کمک کنند مساله‌های ریاضی را حل کنید!
در سال ۲۰۰۶، روان‌شناسی در دانشگاه ردبوند هلند نیز دریافت افرادی که وظیفه دارند تصمیمی پیچیده بگیرند، وقتی پیش از تصمیم‌گیری فضایی برای شان فراهم می شود که  حواس شان را ‌پرت کنند، عملکرد بهتری دارند! آزمایش این بود: فهرستی از اتومبیل‌ها و ویژگی‌های مثبت و منفی آن‌ها را به شرکت‌کنندگان در مطالعۀ خود می داد و از آنان می خواست اتومبیل‌ها را ارزیابی کنند. هر گروه باید پیش از ارزیابی چهار دقیقه به اطلاعاتی که فراگرفته بود می‌اندیشید. از گروه دیگر تقاضا شد که طی آن میان‌دورۀ چهاردقیقه‌ای یک «کار آزاد نامربوط» انجام دهد. گروهی که این کار را انجام داده بودند بهترین عملکرد را داشتند.
چند سال بعد، روان پژوهان دیگری این مطالعه را تکرار کردند با یک قدم بیشتر. آن‌ها از تصویرسازی مغز (اف.ام.آر.آی) استفاده کردند تا فعالیت مغز را مشاهده کنند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این اتفاق به خاطر آن است که تفکر ناخودآگاه و تفکر خودآگاه مدام اطلاعات از پیش ثبت‌شده را پردازش می‌کنند که به تصمیم‌گیری ناخودآگاه می‌انجامد و در زمان نیاز می‌توان آن را به تفکر خودآگاه فراخواند. به زبان ساده تر این یعنی ما قادریم در ظاهر به چیزی (فیلم گربه) توجه کنیم و همزمان چیز دیگری (مسايل پیچیدۀ ریاضی) را واکاوی کنیم.
این دستاورد فقط در یک مورد نبوده است، پژوهشگران حوزه های مختلف به این نتیجه رسیده اند به عنوان نمونه پژوهشگری در دانشگاه ملبورن استرالیا دریافته است بازدهیِ افرادی که به «گشت‌وگذار اینترنتی در اوقات فراغت محل کار» می‌پردازند، حدود ۹ درصد بیش از دیگران است (نشریه وزین ترجمان).

☑️⭕️تجویز راهبردی:
تا بدین جا آموختیم که آزاد کردن ذهن و فاصله گرفتن از موضوع به ما کمک می کند که فرصت دهیم بخش ناخودآگاه مساله مان را پردازش کند و در نتیجه باعث افزایش توان فکری ما شود. اما آیا هر کار حواس پرت کنی، خوب است؟ در این زمینه چهار توصیه بسیار مهم است:

1- چیزی را برای حواس‌پرتی خود انتخاب کنید که کاملاً دور از موضوعی باشد که می‌خواهید ناخودآگاه آن را پردازش کنید. مثلا اگر می خواهید در مورد انتخاب ماشین فکر کنید به مجلات ماشین و یا مسابقات رالی نپردازید، به عنوان نمونه به آشپزی در 5 دقیقه بپردازید.

2- به امور آزاد یا حواس پرت کن عادت نکنید. حواس پرتی باید یک بخش کوتاه از روز شما باشد نه اینکه کلاً در حال گشت و گذار آزاد باشید و حالا بخواهید دو دقیقه هم کار کنید.

3- به مواردی بپردازید که تشویق می‌کنند دربارۀ آینده بیندیشید یا نوعی حس جست‌وجوگری را در شما بیدار می‌کنند.
4- در طول زمان میزان خلاقیت و موفقیت خود را در نظر بگیرید و ببینید که چه اموری بیشترین تاثیر مثبت را در شما دارند؟ آشپزی آزاد، مطالعه آزاد، فیلم دیدن آزاد و یا اینکه به آسمان خدا نگاه کنیم و در عظمت هستی غرق شویم. بدین صورت می توانید به اموری بپردازید که بیشترین تاثیر را دارند.

بنابراین می توانیم از این به بعد به جای اینکه تلاش کنیم حواس مان جمع باشد، تلاش کنیم حواس مان پرت باشد البته به شیوه ای هوشمندانه و کاملا هدف دار!

 

 

زمان و نحوه ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی 97 – 98

زمان ثبت نام آزمون ششم ابتدایی 97 – 98 معمولا اواخر بهمن ماه و یا اوایل اسفند خواهد بود ، برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام میتوانید عضو کانال تلگرام تیزهوشان شوید . ثبت نام آزمون تیزهوشان 97 - 98 به صورت دو مرحله ای انجام می شود و داوطلبان ابتدا باید با مراجعه به سایت Azmoon.medu.ir اطلاعات دانش آموزی خود را وارد کرده و ثبت نام اولیه را انجام دهند . در مرحله بعدی که احتمالا فروردین ماه آغاز می شود ، دانش آموزانی که ثبت نام اولیه را انجام داده اند ملزم به پرداخت هزینه ثبت نام تیزهوشان می باشند . لازم به ذکر است که هر دو مرحله ثبت نام اولیه و پرداخت هزینه به صورت اینترنتی می باشد .
شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی 97 - 98

از شرایط لازم برای ثبت نام آزمون ششم به هفتم 97 – 98 ، اشتغال به تحصیل دانش آموز در پایه ششم ابتدایی می باشد ، همچنین دانش آموز باید کلیه دروس خود را در پایه پنجم دبستان با نمره خیلی خوب گذرانده باشند و یا حداکثر نمره خوب در یک درس و نمره خیلی خوب در سایر دروس را کسب کنند . از دیگر شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی می توان به داشتن تابعیت ایرانی اشاره کرد ، البته دانش آموزان غیر ایرانی هم می توانند با شرایط خاص در آزمون تیزهوشان ثبت نام و شرکت کنند .

سوالات آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی 97 - 98

سوالات آزمون تیزهوشان به دو دسته سوالات استعداد تحصیلی و استعداد تحلیلی تقسیم می شود ، سوالات استعداد تحصیلی که دربرگیرنده 80 درصد نمره آزمون می باشد طبق کتاب های درسی طراحی می شوند و سوالات استعداد تحلیلی که 20 درصد نمره آزمون را شامل می شود و به منظور ارزیابی توانایی تحلیلی ، ریشه یابی ، طبقه بندی و سازمان دهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می شود که این سوالات خارج از کتاب درسی دانش آموزان بوده و بصورت تلفیقی با مباحث کتاب های درسی طراحی می شود . حدود 30 درصد از سوالات آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی 97 – 98 از کتاب های درسی پایه پنجم ابتدایی سال تحصیلی 95 – 96 طراحی می شود و حدود 70 درصد باقی مانده را کتاب های درسی پایه ششم ابتدایی سال تحصیلی 96 – 97 شامل می شود ( به استثنا سوالات درس تفکر و پژوهش که از کتاب پایه ششم طراحی می شود ) . ملاک قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم 97 – 98 طبق سال های گذشته تنها نمره آزمون می باشد . سوالات آزمون بصورت چهار گزینه ای بوده و تنها یک گزینه پاسخ صحیح را در برداشته و دانش آموز به ازای هر پاسخ صحیح 3 امتیاز مثبت و به ازای هر پاسخ غلط 1 امتیاز منفی برای داوطلب در نظر گرفته می شود ، در صورتیکه داوطلب در یک سوال بیش از یک گزینه را علامت بزند پاسخ آن سوال غلط در نظر گرفته می شود به دلیل داشتن نمره منفی آزمون ، اگر به پاسخ خود مطمئن نیستید هیچکدام از گزینه ها را علامت نزنید.

برای درخواست کلاس های خصوصی ریاضی تیزهوشان ششم با شماره 09338668710 تماس حاصل فرمایید.

آموزش توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی با 7 سال سابقه تدریس

✅ نکات مهم درباره تقارن



1- تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.

محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

2-تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.

مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.

🔻مربع 4 تا محور تقارن دارد.

🔻 مستطیل دو تا محور تقارن دارد.

🔻لوزی  2 تا محور تقارن دارد.

🔻متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.

🔻 دایره بی شمار محور تقارن دارد.

🔻مثلث متساوی الاضلاع 3 تا محور تقارن دارد.

🔻مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

🔻ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

🔹 ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.

🔹یک مثلث در حالت کلی محور تقارن و مرکزتقارن ندارد.

🔹 مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.

🔹مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد.


الف) نقطه: یک مرکز تقارن دارد و آن خودش است،  و بی شمار محور تقارن دارد.

ب) خط: بی شمار محور تقارن دارد، کلیه خطوطی كه بر اين خط عمود هستند

ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر  n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.

د) نیم خط: نیم خط مرکز تقارن ندارد ولی یک محور تقارن دارد.

ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.

جدید‌ترین عدد اول بزرگ جهان

جدید‌ترین عدد اول بزرگ جهان با داشتن بیش از یک میلیون رقم بیشتر از رکورد‌دار سابق، به پنجاهمین عدد اول کمیاب مرسن تبدیل شده‌است
براساس گزارش گاردين،‌ اين عدد اول جديد با داشتن بيش از 23 ميليون رقم به بزرگترين عدد اول در جهان رياضيات تبديل شده‌است. اين عدد كه به M77232917 مشهور است، با به توان 77232917 رساندن عدد دو و كم كردن عدد يك به دست آمده‌است: حاصل اين محاسبه رشته‌اي از 23 ميليون و 249 هزار و 425 رقم است كه تقريبا يك ميليون رقم بيشتر از ركورددار سابق بزرگترين عدد اول جهان دارد.
اين عدد به گروهي كمياب از اعداد مشهور به اعداد اول مرسن تعلق دارد. اعداد مرسن نيز مانند سياري از ديگر اعداد اول تنها بر خود و بر يك بخش پذيرند اما حاصل از ضرب كردن تعداد زيادي عدد دو در هم است و در نهايت يك از آن كم مي‌شود.
كشف عدد جديد در روزي مشهور به روز بوكس كه توسط برنامه اشتراكي به نام GIMPS با هدف استفاده از قدرت محاسباتي رايانه‌هاي داوطلب در سرتاسر جهان برگزار مي‌شود اعلام شده‌است. در روزهاي بعد از چهار رايانه با سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي مختلف براي تاييد اين كشف استفاده شد.
براي يافتن عدد جديد رايانه شخصي مهندس برق 51 ساله اي 6 روز پي در پي مورد استفاده قرار گرفت پس از تاييد درستي عدد جديد،‌اين فرد اكنون مي‌تواند جايزه‌اي 3000 دلاري دريافت كند.
كاشف ركورد‌دار سابق بزرگترين عدد اول جهان استاد رياضي دانشگاه ميسوري، كورتيس كوپر بوده‌است كه در سال 2016 موفق به اين كشف رياضي شدولي كشف اخيرمنسوب به یک کارمند پست ٥١ساله در آمریکا است كه بزرگترین عدداول جهان را کشف کرده که شامل ۲۳ میلیون عدد است.