نکته های آموزشی ریاضی (مساحت دایره)
📚نکته های آموزشی ریاضی 🔴فصل: 5 بخش :مساحت دایره 📌مدرس:مژگان گلرخ(آموزگار تخصصی پایه ششم) 📚اهداف این بخش: آشنایی دانش آموزان با مساحت دایره و همچنین بدست اوردن مساحت رنگی اشکال مختلط 🔴برای بدست آوردن مساحت دایره از هر کدام از بچه ها می خواهیم در یک برگ کاغذ دایره ای بکشند سپس از انها می خواهیم به دلخواه تعدادی از قطر های دایره را رسم کنند البته برای اینکه بچه ها بعد در برش زدن و چسباندن دو نیمه دایره اشتباه نکنند از آنها می خواهیم با دو رنگ متفاوت دو نیمه داسره را رنگ کنند. 🔴در مرحله بعد از بچه ها می خواهیم دایره را نصف کرده و در هر دو نیم دایره از روی شعاع نیم دایره برش بزنند به طوری که کاملا تا انتهای انتها از سمت شعاع ها برش نخورند.سپس تکه های برش خورده را طوری کنار هم قرار می دهیم که یک متوازی الاضلاع ساخته شود. 📌تذکر :دانش آموزان در کلاس چهارم برای بدست آوردن مساحت متوازی الاضلاع آن را تبدیل به مسطیل می کردند که در کتاب به آن اشاره شده است.به طوری که ارتفاع متوازی الاصلاع با عرض مسطیل و قاعده متوازی الاضلاع با طول مسطیل برابر می شد. 📌در اینجا شکلی که بچه ها می سازند شبیه متوازی الاضلاع است و اگر در ابتدا تعداد قطر های بیشتری می کشیدند و سپس برش می زدند با اتصال تکه ها شکل شبیه به مستطیل می شد که در حالت اول قاعده شکل بدست آمده برابر نصف محیط دایره و ارتفاع شکل هم به اندازه شعاع دایره است پس در این حالت مساحت دایره به صورت زیر بدست می آید مساحت دایره= نصف محیط دایره× شعاع دایره که در واقع نصف محیط دایره همان شعاع ضرب در عدد پی است پس به جای نصف محیط دایره قرار می دهیم مساحت دایره =شعاع ×شعاع×3.14 🔴برای بدست آوردن قسمت های رنگی یک شکل باید دقت کنیم این شکل از چند شکل تلفیقی تشکیل شده است که بتوانیم راه حل درست را انتخاب کنیم 📌بهتر است برای بدست آوردن مساحت قسمت های رنگی از دست ورزی استفاده کنید دانش آموزان بهتر درک می کنند.
+ نوشته شده در شنبه بیست و ششم اسفند ۱۳۹۶ ساعت 22:54 توسط ادمین استاد حیدری
|
تدریس خصوصی دروس ریاضی در مشهد(تدریس آنلاین سراسر کشور)