نکات آمار

#آمار
🔰معیارهای پراکندگی:


1️⃣دامنه تغییرات:ساد ه ترین شاخص پراکندگی است (R)
❌   R=MAX - MIN  ❌  
برای پیدا کردن دامنه تغییرات  بیشترین مقدار رو منها ی کمترین مقدار میکنیم

❌ دامنهٔ تغییرات تنها به بزرگ ترین و کوچک ترین داد ه ها وابسته است و با تغییر تعداد و مقدار داده های میانی، مقدار آن تغییر نخواهد کرد. پس این معیار نمی تواند بیانگر خوبی برای پراکندگی داده ها باشد

2️⃣واریانس(σ 2) :
✅اول باید میانگین داده ها رو حساب کنیم
✅دونه دونه داده ها رو منهای میانگین کن
✅به مرحله قبلی میگن مجموع  انحرفا از میانگین که میدونیم همیشه برابر
      صفره که چون صفره همه پرانتزها رو به توان دو برسون
✅تقسیم بر تعداد کل کن

❌در امتحان حتما حتما باید فرمول  واریانس نوشته شود
❌اگر همه داده ها برابر هم باشند واریانس اونها برابر صفر میشه

3️⃣انحراف معیار(σ ) :
✅جذر واریانس رو بهش میگن انحراف معیار

4️⃣ضریب تغییرات (cv) :
✅اگر انحراف معیار رو بر میانگین تقسیم کنیم ضریب تغییرات  به دس میاد

❌ضریب تغییرات به واحد اندازه گیری بستگی ندارد

⏹چارک ها
✅ اول همه داده ها رو مرتب میکنیم و میانه داده (Q2) رو پیدا میکنیم
✅برای داده های مرتب شده قبل از میانه، یک میانه به دست  میاریم واون رو چارک اول (Q1)مینامیم
✅برای داده های مرتب شده بعد از میانه، یک میانه به دست میاریم و اون رو چارک سوم (Q3) مینامیم.

 

 

امتحان نهایی پایه یازدهم منتفی شد

💠 امتحان نهایی پایه یازدهم منتفی شد/ اول خرداد ماه زمان برگزاری امتحانات نوبت دوم

عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش درباره تصمیم گیری برای وضعیت امتحانات پایه یازدهم اظهار کرد: هنوز درباره برگزاری امتحانات نهایی در پایه یازدهم تصمیم‌گیری نشده است و این موضوع در جلسه شورای سنجش و پذیرش به نتیجه قطعی خواهد رسید.

وی ادامه داد: جلسه شورای سنجش و پژوهش پایان فروردین ماه برگزار خواهد شد و در این جلسه علاوه بر تصمیم گیری برای امتحانات نهایی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه  امسال در پایه یازدهم امتحان نهایی  برگزار نمی‌شود، گفت: تصمیم‌گیری برای برگزاری امتحانات نهایی در سال‌های آینده اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد : تاثیر سوابق کنکور در سال ۹۷ همانند سال ۹۶ است و بعد از تصمیم گیری جلسه سنجش و پذیرش برای سال ۹۸ شرایط اعلام خواهد شد.

عمادی درباره زمان برگزاری امتحانات نوبت_دوم تصریح کرد: امتحانات مطابق سال گذشته و از اول خردادماه برگزار خواهد شد.

 

 

رتبه بندی متوسط هوش مردم کشورهای جهان

#اطلاعات_عمومی
💯رتبه بندی متوسط هوش مردم کشورهای جهان

رتبه  کشور  امتیاز
۱  سنگاپور  ۱۰۸
۲  کره جنوبی  ۱۰۶
۳  ژاپن  ۱۰۵
۴  ایتالیا  ۱۰۲
۵  ایسلند  ۱۰۱
۵  مغولستان  ۱۰۱
۶  سوییس  ۱۰۱
۷  اتریش  ۱۰۰
۷  چین  ۱۰۰
۷  لوگزامبورک  ۱۰۰
۷  هلند  ۱۰۰
۷  نروژ  ۱۰۰
۷  بریتانیا  ۱۰۰
۸  بلژیک  ۹۹
۸  کانادا  ۹۹
۸  استونی  ۹۹
۸  فنلاند  ۹۹
۸  آلمان  ۹۹
۸  نیوزلند  ۹۹
۸  لهستان  ۹۹
۸  سوئد  ۹۹
۹  آندورا  ۹۸
۹  استرالیا  ۹۸
۹  جمهوری چک  ۹۸
۹  دانماک  ۹۸
۹  فرانسه  ۹۸
۹  مجارستان  ۹۸
۹  لتونی  ۹۸
۹  سپانیا  ۹۸
۹  ایالات متحده آمریکا  ۹۸
۱۰  بلاروس  ۹۷
۱۰  مالت  ۹۷
۱۰  روسیه  ۹۷
۱۰  اکراین  ۹۷
۱۱  مولدووا  ۹۶
۱۱  اسلواکی  ۹۶
۱۱  اسلونی  ۹۶
۱۱  اروگوئه  ۹۶
۱۲  اسرائیل  ۹۵
۱۲  پرتغال  ۹۵
۱۳  ارمنستان  ۹۴
۱۳  گرجستان  ۹۴
۱۳  قزاقستان  ۹۴
۱۳  رومانی  ۹۴
۱۳  ویتنام  ۹۴
۱۴  آرژانتین  ۹۳
۱۴  بلقارستان  ۹۳
۱۵  یونان  ۹۲
۱۵  ایرلند  ۹۲
۱۵  مالزی  ۹۲
۱۶  برونئی  ۹۱
۱۶  کامبوج  ۹۱
۱۶  قبرس  ۹۱
۱۶  مقدونیه  ۹۱
۱۶  لیتوانی  ۹۱
۱۶  سیرالئون  ۹۱
۱۶  تایلند  ۹۱
۱۷  آلبانی  ۹۰
۱۷  بوسنی و هرزگوین  ۹۰
۱۷  شیلی  ۹۰
۱۷  کرواسی  ۹۰
۱۷  قرقیزستان  ۹۰
۱۷  ترکیه  ۹۰
۱۸  جزایر کوک  ۸۹
۱۸  کاستاریکا  ۸۹
۱۸  لائوس  ۸۹
۱۸  موریس  ۸۹
۱۸  صربستان  ۸۹
۱۸  سورینام  ۸۹
۱۹  اکوادور  ۸۸
۱۹  مکزیک  ۸۸
۱۹  ساموآ  ۸۸
۲۰  آذربایجان  ۸۷
۲۰  بولیوی  ۸۷
۲۰  برزیل  ۸۷
۲۰  گویان  ۸۷
۲۰  اندوزی  ۸۷
۲۰  عراق  ۸۷
۲۰  برمه  ۸۷
۲۰  تاجیکستان  ۸۷
۲۰  ترکمنستان  ۸۷
۲۰  ازبکستان  ۸۷
۲۱  کویت  ۸۶
۲۱  فیلیپین  ۸۶
۲۱  سیشل  ۸۶
۲۱  تونگا  ۸۶
۲۲  کوبا  ۸۵
۲۲  اریتره  ۸۵
۲۲  فیجی  ۸۵
۲۲  کیریباتی  ۸۵
۲۲  پرو  ۸۵
۲۲  ترینیداد و توباگو  ۸۵
۲۲  یمن  ۸۵
۲۳  افغانستان  ۸۴
۲۳  باهاماس  ۸۴
۲۳  بلیز  ۸۴
۲۳  کلمبیا  ۸۴
۲۳  ایران  ۸۴  *****✅
۲۳  اردن  ۸۴
۲۳  جزایر مارشال  ۸۴
۲۳  میکرونزی  ۸۴
۲۳  مراکش  ۸۴
۲۳  نیجریه  ۸۴
۲۳  پاکستان  ۸۴
۲۳  پاناما  ۸۴
۲۳  پاراگوئه  ۸۴
۲۳  عربستان سعودی  ۸۴
۲۳  جزایر سلیمان  ۸۴
۲۳  اوگاندا  ۸۴
۲۳  امارات متحده عربی  ۸۴
۲۳  وانواتو  ۸۴
۲۳  ونزوئلا  ۸۴
۲۴  الجزایر  ۸۳
۲۴  بحرین  ۸۳
۲۴  لیبی  ۸۳
۲۴  عمان  ۸۳
۲۴  پاپوآ گینه نو  ۸۳
۲۴  سوریه  ۸۳
۲۴  تونس  ۸۳
۲۵  بنگلادش  ۸۲
۲۵  جمهوری دومینیکن  ۸۲
۲۵  هند  ۸۲
۲۵  لبنان  ۸۲
۲۵  ماداگاسکار  ۸۲
۲۵  زیمباوه  ۸۲
۲۶  مصر  ۸۱
۲۶  هندوراس  ۸۱
۲۶  مالدیو  ۸۱
۲۶  نیکاراگوئه  ۸۱
۲۷  باربادوس  ۸۰
۲۷  بوتان  ۸۰
۲۷  السالوادور  ۸۰
۲۷  کنیا  ۸۰
۲۸  گواتمالا  ۷۹
۲۸  سریلانکا  ۷۹
۲۸  زامبیا  ۷۹
۲۹  جمهوری دموکراتیک کونگو  ۷۸
۲۹  نپال  ۷۸
۲۹  قطر  ۷۸
۳۰  کومور  ۷۷
۳۰  آفریقای جنوبی  ۷۷
۳۱  کیپ ورد  ۷۶
۳۱  جمهوری کنگو  ۷۶
۳۱  موریتانی  ۷۶
۳۱  سنگال  ۷۶
۳۲  مالی  ۷۴
۳۲  نامیبیا  ۷۴
۳۳  غنا  ۷۳
۳۴  تانزانیا  ۷۲
۳۵  جمهوری آفریقای مرکزی  ۷۱
۳۵  گرانادا  ۷۱
۳۵  جامائیکا  ۷۱
۳۵  سنت وینسنت و گرنادین  ۷۱
۳۵  سودان  ۷۱
۳۶  آنتیگوا و باربودا  ۷۰
۳۶  بنین  ۷۰
۳۶  بوتسوانا  ۷۰
۳۶  رواندا  ۷۰
۳۶  توگو  ۷۰
۳۷  بروندی  ۶۹
۳۷  ساحل عاج  ۶۹
۳۷  اتیوپی  ۶۹
۳۷  مالاوی  ۶۹
۳۷  نیجر  ۶۹
۳۸  آنگولا  ۶۸
۳۸  بورکینافاسو  ۶۸
۳۸  چاد  ۶۸
۳۸  جیبوتی  ۶۸
۳۸  سومالی  ۶۸
۳۸  سوازیلند  ۶۸
۳۹  دومینیکن  ۶۷
۳۹  گینه  ۶۷
۳۹  گینه بیسائو  ۶۷
۳۹  هاییتی  ۶۷
۳۹  لسوتو  ۶۷
۳۹  لیبریا  ۶۷
۳۹  سنت کیتس و نویس  ۶۷
۳۹  سائوتومه و پرینسیپ  ۶۷
۴۰  گامبیا  ۶۶
۴۱  کامرون  ۶۴
۴۱  گابن  ۶۴
۴۱  موزامبیک  ۶۴
۴۲  سنت لوسیا  ۶۲
۴۳  گینه استوایی  ۵۹

 

 

 

آخرین مطالب مث فایل(Mathfile.ir)

نکاتی ویژه از مساحت و محیط دایره(تیزهوشان)

اصول مقاله نویسی

آزمون هماهنگ استانی ریاضی نهم با پاسخ تشریحی

حل مسائل خطی و غیرخطی با استفاده از برنامه ریزی پویا

بارم بندی دروس پایه یازدهم 96-97

 

روشی برای طبقه بندی مطالب

دکارت می گوید «یادگیری چیزی نیست جزء طبقه بندی مطالب » پس اگر می خواهید مطالب را طبقه بندی کنید به چند توصیه زیر توجه ویژه داشته باشید و برای هر دفتر اهمیت ویژه ی قائل باشد.

👈دفتر نکات:
هنگام مرور مطالب هر مبحث یک دفتر به نام دفتر نکات اختصاص دهید ونکته های مهم و پر کاربرد در تست ها وتمارین در این دفتر بنویسید.

👈دفتر اشکالات:
هنگام تمرین وتست برای هر مبحث می توانید یک دفترچه برای اشکالات خود قرار داده و اشکالات خود را درآن بنویسید.

👈دفتر موضوع های مرتبط باهم :
در این دفتر موضوع های مرتبط باهم را جمع آوری می کنید ؛ به مرور زمان این نکته ها را میتوانید به دست آورید.

👈دفتر تجزیه وتحلیل:
در این دفتر سوالاتی که ذهن شما را مشغول می کند وزمان زیادی در هنگام آزمون را به خود اختصاص می دهد جمع آوری می کنید .( به یاد داشته باشید که موضوع های هر سوال را مشخص کنید)

👈دفترچه مرور:
یک دفترچه برای مباحثی که مرور دارید قرار دهید و تاریخ های مرور هر مبحث را به صورت جدول در آن ذکر کنید.

👈دفتر اشکال،جداول و نمودارها:
برای درس های شیمی؛ زمین و زیست می توانید یک دفتر اختصاص دهید و شکل ها و ... مهم آن درس را در آن ذکر کنید.

 

 

تئاتری که ریاضی را شیرین می‌کند

آموزش دروس مدرسه از طریق تئاتر، سال‌هاست در کشورهای پیشرفته رواج دارد و سیستم آموزش و پرورش این کشورها برای کاربردی بودن شیوه‌های آموزش، از این هنر استفاده می‌کنند اما متاسفانه در کشور ما اهمیت تئاتر به عنوان وسیله‌ای آموزشی هنوز مشخص نشده است و شیوه‌های تدریس برخی از دروس کماکان مورد انتقاد کارشناسان و اهالی فن است.

به گزارش ایسنا،در این میان به نظر می‌رسد درس ریاضی همچنان جزو دروس دشوار به حساب می‌آید و تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این درس ضعف دارند.

اما به تازگی شیوه جدیدی به عنوان «ریاضی ـ تئاتر» از سوی مدرسه سینما تئاتر «هنر هفتم» طراحی و اجرا شده است. طاهره صرفی مدیر این مدرسه و طراح این شیوه در گفت‌وگویی با ایسنا به تشریح این شیوه آموزشی پرداخت.

او توضیح داد: به دو دلیل سراغ آموزش ریاضی از طرق تئاتر رفتیم؛ اول اینکه بسیاری از دانش‎آموزان از درس ریاضی واهمه دارند و کمتر دانش‌آموزی این درس را دوست دارد و دیگر اینکه شیوه‌های آموزش ریاضی در کشور ما خشک، یکسویه و سنتی است و حال آنکه درس ریاضی واقعیت‌های زندگی ما را در بر می‌گیرد و در زندگی روزمره هم با آن سر و کار داریم بنابراین این ایده به ذهن‌مان رسید که برای آموزش این درس از هنر تئاتر استفاده کنیم.

او ادامه داد: در این شیوه مفاهیم ریاضی را در قالب اجرای تئاتر به کودکان آموزش می‌دهیم تا هم درک بهتری از این درس داشته باشند و هم فرآیند یادگیری برایشان شیرین‌تر شود. به این صورت که درس تلخ و سخت ریاضی به شیوه‌ای جذاب به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

صرفی در تشریح این شیوه آموزشی اضافه کرد: در این شیوه مربی صرفا مفاهیم را به صورت یکسویه انتقال نمی‌دهد بلکه اموزش مفاهیم ریاضی از طریق مشارکت خود دانش‌آموزان و در قالب اجرای تئاتر و به صورت کاملا گروهی اتفاق می‌افتد. به این معنا که مربی یک موقعیت نمایشی را طراحی می‌کند و دانش‌آموزان را به صورت گروهی در این موقعیت قرار می‌دهد. وقتی همه اعضای گروه درگیر این موقعیت می‌شوند، آن مفهوم خاص از طریق دانش‌آموزان به چالش و بحث کشیده می‌شود.

او که ـ چهارشنبه 16 اسفند ماه ـ با حضور در سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به تشریح این شیوه می‌پردازد، با اشاره به بهره‌گیری از نمایش عروسکی برای تکمیل این فرآیند اضافه کرد: مربی از طریق نمایش عروسکی، واژگان و مفاهیم را کامل می‌کند. در این شیوه به اعداد و نمادهای ریاضی جان می‌دهیم و مربی به کمک خود دانش‌آموزان، درس را توضیح می‌دهد. بدین ترتیب همه دانش‌آموزان عضو گروه در طراحی و اجرای نمایش و جان دهی به مفاهیم و نمادها مشارکت دارند.

مدیر مدرسه سینما و تئاتر «هنر هفتم» که تخصص‌اش آموزش تئاتر به کودکان و نوجوان است، با اشاره به نقش مهم تئاتر به عنوان ابزاری کمک آموزشی ادامه داد: در حال حاضر ما به آموزش دروس علوم و اجتماعی از طریق تئاتر هم وارد شده‌ایم و فرآیند آموزش این دروس از طریق تئاتر در مقایسه با ریاضی بسیار راحت‌تر است اما ریاضی درسی است که خانواده‌ها بسیار در مورد آن حساسیت دارند و به دانش‌آموزان فشار می‌آورند به همین دلیل با وجود دشواری‌هایی که در آغاز همراه ما بود، ترجیح دادیم آموزش دروس مدرسه از طریق تئاتر را با درس ریاضی آغاز کنیم.

او با ابراز خرسندی از نتیجه بخش بودن این شیوه آموزشی گفت: وقتی این پروژه را آغاز کردیم، در یک کلاس 15 نفره فقط یکی از دانش‌آموزان ریاضی را دوست داشت اما با اجرای این طرح حالا دیگر همه کودکان حاضر در این کلاس به ریاضی علاقه‌مند شده‌اند و دیگر آن را درسی تلخ و سخت نمی‌دانند.

صرفی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته سال‌هاست از تئاتر به عنوان ابزاری کمک آموزشی بهره می‌برند، خاطرنشان کرد: به کمک تئاتر می‌توان تمام دروس را به دانش آموزان یاد داد چراکه این قابلیت را دارد و وقتی دانش‌آموزان خودشان در فرآیند یادگیری مشارکت دارند، تمام حواس‌شان بر این امر متمرکز می‌شود و درک عمیق‌تری از این مفاهیم به دست می‌آورند.

او اضافه کرد: شیوه آموزش ریاضی از طریق تئاتر یا ریاضی تئاتر برای اولین بار در مدرسه سینما تئاتر «هنر هفتم» پیشنهاد شد و گروهی پژوهشی مرکب از مربیان ریاضی آموزش و پرورش و مربیان تئاتر در کنار یکدیگر حضور پیدا کردند تا این مسیر به درستی طی شود.

صرفی با اشاره به نوپا بودن این شیوه افزود: برای اجرایی کردن این شیوه در حوزه بینالملل هم بسیار جست و جو کردیم زیرا می‌خواستیم از تجربیات کشورهای دیگر هم استفاده کنیم ولی هیچ یافته‌ای به دست نیامد و تنها چیزی که در این جست‌وجوها به آن برخوردیم، آموزش ریاضی از طریق نمایشنامه‌نویسی بود. البته در دیگر کشورها سال‌هاست دروس دیگر از طریق تئاتر آموزش داده می‌شود.به گفته او، این شیوه با مشارکت عرفان خطیب‌زاده مربی تئاتر و نماینده ایران در سازمان جهانی حمایت از تئاتر کودک و نوجوان (استیج)، ژاله صرفی ، مربی ریاضی در اموزش و پرورش و غزاله صرفی دانش آموخته ریاضی و هنر طراحی و اجرا شده است.