آخرین مطالب منتشر شده در مث فایل

نمونه سوالات تستی مبحث حد و پیوستگی با پاسخ تشریحی

آزمون نوبت اول ریاضی نهم نمونه دولتی با پاسخ تشریحی

مسابقه برنامه نویسی کدناک

تدریس خصوصی ریاضی و آمار یازدهم انسانی در مشهد

تدریس خصوصی ریاضی یازدهم در مشهد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نکات مهم درباره تقارن(ریاضی پنجم و ششم ابتدایی)

1- تقارن محوری: درتقارن محوری قرینه یک نقطه را نسبت به یک خط بدست می آوریم.

محور تقارن خطی است که قرینه هر نقطه ازشکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود. یا خطی است که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

2-تقارن مرکزی: در تقارن مرکزی قرینه یک شکل را نسبت به یک نقطه بدست می آوریم که آن نقطه مرکز تقارن شکل است.

مرکز تقارن نقطه ای است که قرینه هر نقطه از شکل نسبت به آن برخود شکل منطبق می شود.

🔻مربع 4 تا محور تقارن دارد.

🔻 مستطیل دو تا محور تقارن دارد.

🔻لوزی  2 تا محور تقارن دارد.

🔻متوازی الاضلاع محور تقارن ندارد.

🔻 دایره بی شمار محور تقارن دارد.

🔻مثلث متساوی الاضلاع 3 تا محور تقارن دارد.

🔻مثلث متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

🔻ذوزنقه متساوی الساقین یک محور تقارن دارد.

🔹 ذوزنقه ها درحالت کلی محور تقارن ندارند.

🔹یک مثلث در حالت کلی محور تقارن و مرکزتقارن ندارد.

🔹 مثلث متساوی الساقین مرکز تقارن ندارد.

🔹مثلث متساوی الاضلاع مرکز تقارن ندارد.


الف) نقطه: یک مرکز تقارن دارد و آن خودش است،  و بی شمار محور تقارن دارد.

ب) خط: بی شمار محور تقارن دارد، کلیه خطوطی كه بر اين خط عمود هستند

ج) n ضلعی منتظم: n محور تقارن دارد، اگر  n زوج باشد یک مرکز تقارن دارد و اگر n فرد باشد مرکز تقارن ندارد.

د) نیم خط: نیم خط مرکز تقارن ندارد ولی یک محور تقارن دارد.

ه) پاره خط: دو محور تقارن عمود برهم دارد، یکی عمود منصف آن و دیگری خطی است که پاره خط جزیی از آن است و یک مرکز تقارن دارد.

 

 

 

ارتقای سطح دروس ریاضی فرزندان شما تنها در چند جلسه با کلاس های خصوصی ریاضی ابتدایی در مشهد (ویژه آزمون های نوبت اول)

شماره جهت هماهنگی : 09338668710

آموزش توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی(مدرس خانم و آقا)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقریب دهگان و صدگان(ریاضی چهارم)

نحوه نوشتن اعداد با تقریب دهگان و صدگان از مباحث ریاضی چهارم

تقریب دهگان ریاضی چهارم

تقریب صدگان ریاضی چهارم

برای درخواست کلاس یا دریافت فایل های موردنظر می توانید از طریق

چت سایت یا واتساپ/تلگرام/شاد/ایتا شماره 09338668710 اقدام فرمایید

مباحث این نمونه به صورت آنلاین آموزش داده می شود.

پاسخ و تشریح نمونه سوالات مشابه انجام می شود.

تدریس خصوصی ریاضی پایه های اول، دوم ، سوم، چهارم و پنجم و ششم ابتدایی در مشهد مقدس.

ارتقاء سطح دروس ریاضی فرزندان شما تنها در چند جلسه .

والدین گرامی می توانند با شماره 09338668710 جهت هماهنگی کلاس ها تماس حاصل فرمایند.

آموزش تخصصی و اصولی توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی

ویژگی های چند ضلعی ها

چندضلعی ها

 

 

 

 

 

تدریس خصوصی ریاضی در مشهد مقدس

09338668710

 

 

 

 

 

 

کلاس خصوصی ریاضی در مشهد

کلاس های تدریس خصوصی دروس ریاضی اول ابتدایی تا نهم متوسطه در مشهد مقدس

ویژه ارتقاء نمرات دانش آموزان سطح ضعیف و متوسط

تنها در 5 جلسه-ویژه امتحانات نوبت اول.

آموزش توسط مهدی حیدری کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی با 10 سال سابقه آموزش ریاضیات ابتدایی تا دانشگاه در آموزشگاه های برتر مشهد و تهران.

شماره تماس : 09338668710

لطفا با توجه به نزدیکی فصل امتحانات ،قبل از زمان موردنظر برای تشکیل کلاس ، هماهنگ فرمایید.

اگر به مدرس خانم هم نیاز دارید می تونید با بنده تماس بگیرید تا از همکاران مجرب و با دانش رو خدمتتون معرفی کنم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجموعه اعداد مختلف

مجموعه اعداد مختلف ، از مباحثی که دانش اموزان ریاضی ششم تا نهم باهاش سر و کار دارند:

‍ اعداد حسابی

همان اعداد طبیعی هستند که صفر هم به آنها اضافه شده است. به عبارت دیگر به مجموعه‌ی اعداد زیر ،‌ اعداد صحیح یا اعداد درست گویند و آن را با Z نمایش می‌دهند:

{ ... , 3 , 2 , 1 , 0 , 1- , 2- , 3- , ...} = w
 

 

اعداد صحیح :

درواقع اعداد صحیح شامل اعداد طبیعی مثبت و اعداد طبیعی منفی و عدد صفر است.

 
 

این اعداد همانند اعداد طبیعی جزء مجموعه های شمارش پذیر نامتناهی است.

اعداد طبیعی :

 

عداد طبیعی، اعدادی هستند که برای شمردن به کار می‌روند. مجموعه اعداد طبیعی  {... ,۳ ,۲ ,۱ } N= است.

در این مجموعه عدد صفر وجود ندارد و با اضافه کردن آن، مجموعه اعداد حسابی به وجود می‌آید. این مجموعه یک مجموعه نامتناهی است.
در ریاضیات، مجموعه اعداد طبیعی را با نماد N نمایش می‌دهند. این حرف از آغاز واژه انگلیسی  Natural، به معنای طبیعی، گرفته شده است.

 

اعداد اول :

اعداد اول اعدادی طبیعی هستند که بر هیچ عددی بجز خودشان و عدد ۱ بخش‌پذیر نباشند. تنها استثنا عدد ۱ است که جزو این اعداد قرار نمی‌گیرد. اگرعددی طبیعی وبزرگ‌تر از ۱ اول نباشد مرکب است.
عدد یکان اعداد اول بزرگ‌تر از ۱۰ فقط ممکن است اعداد ۱، ۳، ۷، ۹ باشد.

 

اعداد جبری
تمام اعداد گویا اعداد جبری هم هستند. بعضی از اعداد حقیقی عدد جبری نیستند. عددی که جبری نباشد عدد متعالی (یا غیرجبری) نامیده می‌شود.

 

اعداد مرکب
عدد مرکب عددی طبیعی بجز یک است که اول نباشد.

 

عدد گنگ
عدد گُنگ یا اصم در دستگاه اعداد به‌صورت عددی حقیقی تعریف می‌شود که گویا نباشد، یعنی نتوان آن را به صورت کسری نوشت که صورت و مخرجش عدد صحیح باشند. مجموعه اعداد گنگ مجموعه‌ای ناشمارا است.
در واقع عدد گنگ یا اصم ، عدد اعشاری ای است که ارقام اعشاری آن بی پایان بوده ولی دوره گردش هم ندارد.


اعداد حقیقی
مجموعه اعداد حقیقی که با R نمایش داده می شود و شامل کلیه ی اعداد صحیح,گویا,طبیعی و حسابی و همچنین شامل اعداد گنگ می شود
 

اعداد گویا
اعداد گویا  در حقیقت همان کسرها (نه همه کسرها) هستند که دارای علامت‌های مثبت و منفی هستند. درواقع اعداد صحیح،طبیعی و اعداد حسابی همه زیر مجموعه‌ای از اعداد گویا هستند. اعداد گویا را می‌توان روی محور نمایش داد. مخرج تمامی اعداد طبیعی یک است و علامت آن‌ها مثبت در نتیجه همهٔ آنان کسر هستند. اعداد اعشاری را می‌توان جزو اعداد گویا به حساب آورد زیرا جزء اعداد حسابی هستند و در نتیجه آنان نیز جزء اعداد گویا به حساب می‌آیند. برای نمایش آنان روی محور می‌توان آنان را به کسر تبدیل نمود. اعداد گویا حاصل تقسیم دو عدد (تقسیم یک عدد صحیح بر یک عدد طبیعی) هستند. بی نهایت کسر بین دو عدد گویا وجود دارد. اعداد گویا با علامت مثبت بزرگتر از اعداد گویا با علامت منفی هستند. اعداد گویا از منفی بی نهایت تا مثبت بی نهایت ادامه دارند. ضمنا نماد اعداد گویا Q می باشد.

 

 

اشتباه نسبتاً رایج، گاهی اعداد کسری را با اعداد گویا یکی می‌دانند. این در حالی‌ست که، اعداد گویا فقط کسرهایی هستند که از تقسیم دو عدد صحیح حاصل‌آمده باشد.

 

 

 

تدریس خصوصی ریاضیات دوم متوسطه (ریاضی هفتم-هشتم-نهم) در شهر مشهد، ویژه امتحانات نوبت اول مدارس دولتی و تیزهوشان، به صورت رفع اشکال-تقویتی و ارتقاء نمرات) ...

آموزش توسط مهدی حیدری کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی با 10 سال سابقه تدریس در اموزشگاه های برتر مشهد.

هماهنگی کلاس ها و مشاوره جهت دروس ریاضی فرزندان شما :   09338668710 .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین مطالب مث فایل

آخرین مطالب منتشر شده در مث فایل:

 

 


تمرینات فصل 3  ریاضی سوم ابتدایی (مبحث اعداد کسری)
(https://www.mathfile.ir/post/show?code=Iuo0umYAfJ)

معرفی مقالات روز در زمینه ریاضیات
(https://www.mathfile.ir/post/show?code=uFDw7f3uvm)

آزمون میان ترم ریاضی عمومی 2 دانشگاه صنعتی امیرکبیر(آبان 97 )

  (https://www.mathfile.ir/post/show?code=EbeobnV7yx)
آزمون فصل 4 ریاضی نهم با پاسخ تشریحی ( مبحث توان و ریشه)
(https://www.mathfile.ir/post/show?code=anI98xDxez)


آزمون فصل 4 ریاضی هشتم با پاسخ تشریحی(مبحث جبر و معادله)
(https://www.mathfile.ir/post/show?code=2CyaLZ3XOG)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تدریس خصوصی ریاضی در مشهد

با توجه به نزدیک شدن به فصل امتحانات، لطفا در صورت نیاز به تشکیل کلاس های خصوصی ریاضی در مشهد، حداقل دو روز قبل از زمان موردنظرتون برای تشکیل کلاس با بنده هماهنگ کنید تا بتونیم براتون برنامه ریزی داشته باشیم.

اگر از مطالب عقب هستید نگران نباشید با کمک یک معلم خصوصی کاربلد می تونید خودتون رو به امتحان برسونید و نمره قابل قبولی کسب کنید.

شماره تماس بنده : 09338668710 .

حیدری کارشناس ارشد رشته ریاضی.

اگر هم به مدرس ریاضی خانم نیاز دارید با بنده تماس بگیرید تا از همکاران مجرب رو معرفی کنم.

با آرزوی موفقیت برای محصلین گرامی.

 

 

تدریس خصوصی دروس ریاضی پایه ابتدایی در مشهد.

تدریس خصوصی ریاضی ششم، هفتم، هشتم و نهم
تدریس خصوصی ریاضی و هندسه 1 دهم
تدریس خصوصی آمار و ریاضی  دهم، یازدهم و دوازدهم انسانی
تدریس خصوصی ریاضی رشته های فنی
تدریس خصوصی ریاضی یازدهم و دوازدهم تجربی
تدریس خصوصی حسابان یازدهم و دوازدهم ریاضی
تدریس خصوصی آمار و احتمال یازدهم ریاضی
تدریس خصوصی ریاضی کنکور تجربی و انسانی
تدریس خصوصی ریاضیات دانشگاه( ریاضی عمومی 1 و 2 - معادلات دیفرانسیل- آمار و احتمال- آنالیز عددی و تحقیق درعملیات)

 

 

 

 

 

 

روش پیدا کردن تعداد قطر

✅ قطر همیشه از گوشه (زاویه) شکل به گوشه مقابل وصل می شود.
مثل خط تقارن نیست که بتواند از وسط ضلع هم رسم  بشود.

✅ قطر فقط و فقط از زاویه‌های شکل به زاویه دیگر وصل می‌شود و مهم هم نیست که حتما با کشیدن قطر شکل به دو قسمت مساوی تقسیم بشود یا نه

✅ نصف کردن شکل، فقط و فقط در خط تقارن است که باید طوری رسم شود که شکل را به دو قسمت مساوی تقسیم کند طوری که اگر از روی همان خط بخواهیم شکل را تا کنیم دو قسمت شکل کاملا همدیگر را بپوشاند.


حالا تعدادشو چه طوری پیدا کنیم؟؟؟

هر شکلی به شما دادند هر چند ضلع داشت اول تعداد ضلع‌ها را بشمارید بعد پایین بنویسید مثلا مثلث

1    2    3

حالا عدد اول از سمت چپ و دو عدد آخر را حذف کنید هر عددی ماند جمع کنید . در مثلث با این توضیح هر سه عدد حذف می‌شود. پس مثلث قطر ندارد


حالا پنج ضلعی:
1    2    3   4   5
عدد اول از سمت چپ و دو عدد آخر را حذف کنید چه عددهایی ماند؟؟
2 و 3 ماند  درسته؟؟ این دو را با هم جمع کنید تعداد قطر شکل به دست می‌آید
میشه:
 2 + 3=5

 


شش ضلعی:

1    2     3     4    5    6

عدد اول از سمت چپ و دو عدد آخر را حذف کنید
بقیه اعدادی که مانده آنها را با هم جمع کنید  تا تعداد قطر شش ضلعی به دست بیاید

میشه:
 2+3+4=9

 

 

 

تدریس خصوصی ریاضی پایه های اول تا ششم ابتدایی در شهر مقدس
آموزش توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی(مدرس خانم و آقا)

هماهنگی جهت کلاس ها : 09338668710

 

 

 

 

 

 

 

معلم خصوصی ریاضی در مشهد

آموزش دروس ریاضی ابتدایی تا دانشگاه در مشهد مقدس ویژه آزمون های نوبت اول.

اگر به هر علتی نتوانستید درس ریاضی تان را در این سال تحصیلی خوب آموزش ببینید و برای آزمون های پیش رو و پایانی نوبت اول آماده نیستید می توانید با استفاده از آموزش یک مدرس با تجربه ریاضی مطالب را در چند جلسه فرا بگیرید و نمره خوبی در این درس کسب نمایید.

تماس با ما : 09338668710

حیدری کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی.

معلم خصوصی ریاضی مشهد

 

 

 

 

 

 

 

راهبردهای حل مسئله

حل مساله از مفاهیم اصلی در ریاضیات است. حال می خواهیم راهبرد های حل مساله را به اختصار توضیح دهیم.

راهبردهای حل مسئله

1) رسم یک شکل (یا یک تصویر کلی)

یک تصویر یا شکل، در گفت و گوها یا ارتباط های کلامی نقش موثری دارد و می تواند ارتباط بین مکان ها و موقعیت های دور از هم را به سادگی و روشنی نشان دهد.

در ریاضیات نیز رسم شکل کمک می کند تا مسائل قابل فهم تر شود و حل آن آسان تر گردد. راهبرد رسم شکل به شما کمک می کند تا راه حل درست را پیدا کنید. حتی اگر بتوانید بدون استفاده از رسم شکل مسئله را درست حل کنید، باز هم شکل را رسم کنید.

 
2) تنظیم جدول نظام دار

سازمان دهی داده ها از طریق جدول، ما را یاری می دهد تا بتوانیم الگویی را از دل آن ها کشف کنیم و اطلاعات پنهان در داده ها را بدست آوریم. این کار یکی از روش های موثر برای دسته بندی و مرتب کردن مقدار زیادی داده و اطلاعات است و یکی از راهبردهای ساده ولی کارا برای حل مسئله هاست.

یک جدول نظام دار از داده ها و اطلاعات باید به گونه ای باشد که آن را بتوان بسیار ساده و سریع تنظیم کرد و اطلاعات و داده ها را به طور دقیق در آن ثبت نمود. جدول باید طوری تنظیم شود که افراد دیگر هم نظام آن را دریابند و بدون تلاش زیاد آن را تایید کنند.


3) حذف حالت های نامطلوب

          حذف حالت های نادرست و جست و جوی تناقض ها یکی از راهبردهای با ارزش برای حل مسئله است. با در نظر گرفتن همه ی حالت ها و تنظیم یک جدول، به راحتی می توان حالت های نادرست را کنار گذاشت. اگرچه بعضی اوقات این کار آسان نیست، با این حال، بسیاری از حالت ها را می توان به سرعت حذف کرد. توجه داشته باشید که برای راهبرد حذف حالت های نامطلوب، استفاده از راهبرد رسم شکل یا تنظیم جدول نظام دار بسیار کارآمد است.

 
4) الگویابی

          اهمیت مطالعه ی الگوها به حدی است که ریاضیات را علم الگوها نیز نامیده اند. الگوها در همه جا حضور دارند؛ در زندگی روزانه هزاران الگو وجود دارد. نگاه آگاهانه ودقیق برای یافتن الگوها مهارتی مهم است که وجود آن برای حل مسئله و به طور کلی، مطالعه ی هستی ضرورت دارد. توانایی الگویابی موجب می شود که مسائل پیچیده به حد الگوها تنزل یابند و با استفاده از الگو به حل مسئله نایل شویم. معمولا کلید یافتن یک الگو، سازمان دهی و تنظیم داده هاست. به همین دلیل، راهبردهای ارائه شده مورد استفاده قرار می گیرند.

پس از آن که یک الگو شناخته شد و قانون آن مشخص گردید، از نمادهای ریاضی استفاده می کنیم و قانون الگو را به صورت عبارت های ریاضی می نویسیم. این کار به ما امکان می دهد تا مسائل واقعی را به کمک ریاضی حل کنیم.

 
5) حدس و آزمایش

حدس و آزمایش در فهمیدن مسئله به ما بسیار کمک می کند و به طور شگفت انگیزی نقطه ی شروع حل مسئله را به ما نشان می دهد. این راهبرد گاهی خیلی سریع به جواب می رسد و گاهی ممکن است امیدوارکننده نباشد. نباید دلسرد شویم بلکه باید با سازمان دهی بهتر و نظام دار همراه با سماجت، برای حل مسئله تلاش کنیم.

وقتی حدس می زنیم و آزمایش می کنیم، باید اعتقاد داشته باشیم که می توانیم مسئله را حل کنیم؛ حتی اگر در آغاز نتوانسته باشیم آن را خوب درک کنیم. پس از حدس زدن، نوبت به آزمایش کردن حدس می رسد که نیازمند اجرای عملیات ریاضی و محاسباتی است. گاهی ماهیت مسئله چنان است که با حدس و آزمایش نمی توان جواب را به راحتی به دست آورد ولی می توان تقریب و تخمین خوبی برای جواب به دست آورد.

 
6) زیر مسئله ها (مسئله های درون مسئله)

راهبرد مسئله های درون مسئله دارای نگاهی متفاوت است و با طرح نقشه و چگونگی یورش به مسئله سروکار دارد. بعضی از مسئله ها، زیر مسئله های زیادی دارند. قبل از شروع کار روی این نوع مسائل، مرتب کردن فهرست زیر مسئله ها بسیار مفید است. زیر مسئله ها از نقشه ی اولیه ی حل کردن مسئله به دست می آیند و تنظیم آن ها موجب تمرکز فکری فرد حل کننده روی مسئله خواهد شد. حل کردن یک مسئله به وسیله ی زیر مسئله ها، شبیه عبور از رودخانه ای عریض با استفاده از سنگ هایی است که از آب رودخانه بیرون آمده اند. با جهش از روی یک سنگ به روی سنگ دیگر، به راحتی می توان از عرض رودخانه گذشت.


7) مسئله ی ساده تر و مرتبط با مسئله ی اصلی

          اگر احساس می کنید مسئله سخت است، سعی کنید آن را به مسئله ای ساده تر تبدیل کنید. برای ساختن مسئله ی ساده تر از یک مسئله ی سخت، راه های گوناگونی وجود دارد. البته مسئله ی ساده تری که به مسئله ی اصلی مربوط باشد و بتوان آن را حل کرد.

روش هایی را ارائه می کنیم که برای ساختن یک مسئله ی ساده تر و مرتبط به مسئله ی اصلی، می-توانند موثر و راه گشا باشند.

1. از یک عدد ساده و مناسب به جای یک متغیر استفاده کنید.

2. عددهای کوچک تر یا ساده تر را جایگزین عددهای خیلی بزرگ سخت کنید.

3. مجموع

 

 

تدریس خصوصی ریاضی هفتم به صورت تقویتی و رفع اشکال ویژه آزمون نوبت اول در شهر مشهد.

آموزش تضمینی و تخصصی توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی با 10 سال سابقه اموزش ریاضی.

شماره هماهنگی : 09338668710 .

معلم خصوصی ریاضی مشهد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آموزش ضرب (ریاضی چهارم)

فصل سوم ریاضی
باید توجه داشت که جهت آموزش ضرب اعدادچندرقمی چهار روش وجود دارد:
1.گسترده نویسی
2.ضرب مساحتی
3.ضرب فرآیندی
4.ضرب تکنیکی

روش گسترده نویسی:
در این روش عوامل ضرب باز می شوند وضرب به صورت خطی انجام می شود.
مثال: 14*52

=25*(4+10)

یعنی 14 میشود یک ده تایی وچهاریکی ویکبار 10در25ضرب میشود ویکبار هم4وحاصل هاباهم جمع می شود

روش ضرب مساحتی :
در این روش اعداد باز شده روی شکل نشان داده میشوند وضرب انجام میشود.مثال
14*25
یعنی 14میشود یک ده تایی و4 یکی و25 میشود
دو ده تایی و5یکی وحاصل از جمع ضرب ها به دست
می آید100+100+50+40+40+20=350

روش ضرب فرایندی:
در این روش مانند جمع وتفریق فرایندی عامل دوم باز میشود (گسترده نویسی)وعملیات ازچپ به راست انجام میشود.مثال
درضرب14*25 عامل پایین یعنی 14 بازشده ویکبار10را در25 ضرب می کنیم ویکبار هم4 را در25 ضرب می کنیم که حاصل برابر با350 می شود

روش ضرب تکنیکی:
در این روش که همان روش قدیمی ضرب کردن است انجام ضرب از راست به چپ صورت می گیرد. ابتدا یکان عدد دوم را دریکان عدد بالا ضرب می کنیم وسپس در ده گان عدد بالا ضرب می کنیم. در مرحله ی بعدچون می خواهیم به سراغ ده گان برویم ابتدا یک صفر به نشانه ی ده گان قرار داده وسپس دهگان رایکبار دریکان عدد بالا وبار دیگر در دهگان عدد بالاضرب می کنیم

ضرب مساحتی بسته به این که متعلق به روش گسترده یا فرآیندی با تکنیکی(خلاصه)باشد شکلش متفاوت هست در گسترده چون هر دو عامل باز می شوند در شکل مساحتی مربوط به گسترده هم هر دوعامل باز می شوند ولی در شکل مساحتی مربوط به ضرب فرآیندی یکی از دو عامل باز می شوند در شکل مساحتی مربوط به تکنیکی یا خلاصه هر چند در ذهن یکی از دوعامل باز می شود ولی اسمش را خلاصه یا تکنیکی گذاشته اند که در عمل بازش نکنیم با استفاده از فنون وتکنیک این کار را انجام دهیم به همین دلیل در شکل مساحتی ضرب خلاصهنباید اعداد باز شوند درکل هدف از ضرب مساحتی تفهیم عملی وکاربردی ودرگیر کردن شاگردان با فعالیت جهت یادگرفتن است وضرب گسترده وفرآیندی هم همین طور بیش تر با مفهوم ویادگیری مفهوم ضرب سرو کار دارند شاگردانی که مفهوم ضرب را خوب یادبگیرند هم ضرب خلاصه یا تکنیکی را زود یا د می گیرند هم به صورت ذهنی سریع حساب می کنند.درضمن ضرب فرآیندی خلاصه شده ی ضرب گسترده و ضرب تکنیکی خلاصه شده ی ضرب فرآیندی هست ضمن این اطلاق ضرب خلاصه به خلاصه ترین صورت ضرب های جندرقمی در چند درقمی شاید ابهاماتی ایجاد کندزیرا شاگردان درعمل همین توضیحات آخر را شاهدند.درمورد تقسیم شاید این ابهام نباشد زیرا شاگردان ابتدا فرآیندی وبعد شکل خلاصه ی آن را یاد می گیرند ولی درکل اطلاق هر دونام فرآیندی یا مرحله به مرحله وخلاصه و تکنیکی هر کدام اشکالات خود را دارند زیرا با هر روشی ضرب وتقسیم را حل کنیدمراحل یا فرآیندهایی دارند یا با هر روش حل کنید تکنیک وفنون هایی دارند درمورد خلاصه همین ابهامات در ذهن شاگرد می ماند.در تمام تدریس ها هرچند کتاب واگرا بوده وبر یک روش ثابت تاکید ندارد بهتر است از روش کتاب پیروی شود.

برای درخواست کلاس یا دریافت فایل های موردنظر می توانید از طریق

چت سایت یا واتساپ/تلگرام/شاد/ایتا شماره 09338668710 اقدام فرمایید

مباحث این نمونه به صورت آنلاین آموزش داده می شود.

پاسخ و تشریح نمونه سوالات مشابه انجام می شود.

تدریس خصوصی ریاضی چهارم ابتدایی در مشهد مقدس
با آموزش کارشناس ارشد رشته ریاضی با 13 سال سابقه تدریس در آموزشگاه های برتر مشهد.

آموزش دروس ریاضی فرزندان خود را به ما بسپارید.

هماهنگی و اطلاع : 09338668710 . حیدری

آخرین مطالب منتشر شده در مث فایل

آزمون میان نوبت ریاضی هشتم

آزمون میان نوبت ریاضی هفتم

آزمون میان نوبت ریاضی نهم

آزمون پودمان اول ریاضی دوازدهم فنی

تدریس ریاضی هنرستان در مشهد

آموزش ریاضی دانش آموزان هنرستانی شما در مشهد مقدس.

توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی : 09338668710

 

 

 

 

 

 

نکاتی در مورد چند ضلعی ها

🔅خط شکسته بسته را چند ضلعی می نامند . مثلث یک چند ضلعی (سه ضلعی) است. اگر یکی از زوایای داخلی چند ضلعی بزرگتراز 180 درجه باشد،چند ضلعی را مقعر و در غیر این صورت چند ضلعی را محدب می نامند.

👌نکته 1 :
مجموع اندازه های زوایای هر n ضلعی برابر با درجه است.
برای مثال ، مجموع اندازه های زوایای یک هفت ضلعی برابر با درجه است.

👌نکته 2 :
تعداد قطرهای هر n ضلعی محدب برابر با

½ (n)(n-3)

است.

👌نکته 3 :
در چند ضلعیهای منتظم با تعداداضلاع زوج، اضلاع مقابل بر هم ، با هم موازیند.

👌نکته 4 :
در هر چند ضلعی منتظم با تعداد اضلاع فرد، عمودمنصف هر ضلع ، نیمساز زاویه مقابل به آن ضلع است. که این عمود منصف (یا نیمساز) محور تقارن آن چند ضلعی است.

🔅متوازی الاضلاع👇

چهار ضلعی است که هر دو ضلع آن موازی باشند. در متوازی الاضلاع، فاصله هر دو ضلع مقابل به هم را ارتفاع می نامند.

🔅ویژگیهای متوازی الاضلاع👇

الف) در هر متوازی الاضلاع، اضلاع مقابل با هم برابر هستند.

ب)درهر متوازی الاضلاع زاویه های مقابل برابرند و هر دو زاویه مجاور یک ضلع مکمل یکدیگرند. همچنین مجموع دو زاویه مجاور برابر 180 درجه است.

ج) در هر متوازی الاضلاع قطرها منصف یکدیگرند.

د) در هر متوازی الاضلاع نقطه تقاطع دو قطر مرکز تقارن آن شکل است.

ه‍) مساحت متوازی الاضلاع برابر با حاصلضرب قاعده در ارتفاع وارد بر آن است.

ز) در هر متوازی الاضلاع، نیمسازهای داخلی دو به دو بر هم عمودند.

🔅لوزی👇

لوزی متوازی الاضلاعی است که چهار ضلع آن با هم برابر باشند. بنابراین لوزی کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع را دارد.

🔅مساحت و محیط لوزی :👇
مساحت لوزی برابر نصف حاصلضرب اندازه های دو قطر است.

👌نکته 1 :
از هر لوزی یک دایره محاطی می گذرد.

کایت یا شبه لوزی ، چهار ضلعی محدبی است که دارای دو جفت اضلاع مجاور مساوی با دو اندازه مختلف باشد. در واقع کایت چهار ضلعی محدبی است که دارای دو قطر عمود بر هم باشد و فقط یکی از قطرها منصف قطر دیگر باشد. قطری که منصف قطر دیگر است، محور تقارن کایت و همچنین نیمساز دو زاویه مقابل است. مساحت کایت مانند مساحت لوزی محاسبه می شود.

🔅مستطیل👇


مستطیل متوازی الاضلاعی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مستطیل کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع را داراست. خطی که وسط دو ضلع مقابل را به هم وصل کند محور تقارن مستطیل است. بنابراین مستطیل دو محور تقارن دارد.

👌نکته 1 :
مساحت مستطیل برابر حاصلضرب طول در عرض آن است.

👌نکته 2 :
بر مستطیل یک دایره محیطی می گذرد.


🔅مربع👇

مربع مستطیلی است که چهار ضلع آن با هم مساوی باشد و یا می توان گفت ، مربع لوزی است که یک زاویه آن قائمه باشد. بنابراین مربع کلیه ویژگیهای متوازی الاضلاع، مستطیل و لوزی را دارد.

👌نکته 1 :
در هر مربع قطرها بر هم عمود و با هم برابر و هر کدام محور تقارن شکل هستند.

👌نکته 2 :
مربع چهار محور تقارن (به تعداد اضلاع) دارد. مربع یک چهار ضلعی منتظم است و کلید ویژگیهای چند ضلعی منتظم را داراست.
مساحت و محیط مربع : مساحت مربع برابر مجذوب یک ضلع است.

🔅ذوزنقه👇

هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع آن با هم موازی باشند، ذوزنقه نامیده می شود. دو ضلع موازی را قاعده ها، و دو ضلع غیرموازی را ساقها می نامند. اگر دو ساق ذوزنقه با هم مساوی باشند ذوزنقه را متساوی الساقین می نامند، اگر یکی از ساقها بر دو قاعده عمود باشد ذوزنقه را قائم الزاویه می نامند.

👌نکته 1 :
در هر ذوزنقه دو زاویه مجاوز بر هر ساق مکمل یکدیگرند.

🔅نکته 2 :
در هر ذوزنقه متساوی الساقین دو قطر با هم و همچنین دو زاویه مجاور به هر قاعده با هم برابر هستند.
👌نکته 3 :
پاره خطی که دو سر آن وسط های دو ساق ذوزنقه باشد، موازی دو قاعده آن ذوزنقه و اندازه آن برابر نصف مجموع اندازه های دو قاعده ذوزنقه است.

🔅مساحت ذوزنقه :👇
مساحت ذوزنقه با نصف حاصلضرب مجموع دو قاعده درارتفاع آن برابر است.

🔅چهار ضلعی های محیطی👇
چهار ضلعی محیطی چهار ضلعی است که اضلاع آن بر یک دایره مماس باشند.


👌نکته 1 :
درهر چهار ضلعی محیطی مجموع دو ضلع مقابل با مجموع دو ضلع مقابل دیگر برابر است.

🔅چهارضلعی های محاطی👇
چهار ضلعی محاطی چهار ضلعی است که رأسهای آن بر یک دایره واقع باشد.

👌نکته 1 :
در هر چهار ضلعی محاطی مجموع دو زاویه مقابل 180 درجه است.

 

 

 

تدریس خصوصی دروس ریاضی متوسط اول(هفتم ، هشتم و نهم ) ویژه امتحانات نوبت اول در سال 98 در مشهد مقدس.

آموزش تخصصی ریاضیات ابتدایی تا دانشگاه توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی.

شماره جهت اطلاع و هماهنگی :  09338668710

تدریس در منزل و آموزشگاه.

 

 

 

 

 

 

نوشتن کسر بین دو عدد گویا

سه روش متداول یافتن چند کسر بین دو عدد را در اینجا مرور نمایید. این مبحث معمولا در ریاضیات ششم تا نهم مورد استفاده و طراحی قرار می گیرد.

تدریس ریاضی در مشهد

معلم خصوصی ریاضی مشهد

 

 

در صورت نیاز به معلم خصوصی ریاضی هشتم در مشهد مقدس می توانید با شماره 09338668710 تماس حاصل فرمایید.

تدریس ساده روان برای همه دانش آموزان سطح ضعیف و تیزهوشان و ...کاملا متفاوت، حرفه ای و تخصصی.

حیدری کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی

 

 

 

 

روشهای مختلف ضرب اعداد

مروری بر روشهای مختلف ضرب اعداد

باید توجه داشت که جهت آموزش ضرب اعدادچندرقمی چهار روش وجود دارد:
1.گسترده نویسی
2.ضرب مساحتی
3.ضرب فرآیندی
4.ضرب تکنیکی
 
✅روش گسترده نویسی:
در این روش عوامل ضرب باز می شوند وضرب به صورت خطی انجام می شود.
مثال:
25×14
=25×(4+10)

یعنی 14 میشود یک ده تایی وچهاریکی ویکبار 10در25ضرب میشود ویکبار هم4وحاصل هاباهم جمع می شود.

✅روش ضرب مساحتی :
در این روش اعداد باز شده روی شکل نشان داده میشوند وضرب انجام میشود.مثال
14×25=(10+4)×(20+5)
یعنی 14میشود یک ده تایی و4 یکی و25 میشود دو ده تایی و5یکی وحاصل از جمع ضرب ها به دست می آید 100+100+50+40+40+20=350

✅روش ضرب فرایندی:
در این روش مانند جمع وتفریق فرایندی عامل دوم باز میشود (گسترده نویسی)وعملیات ازچپ به راست انجام میشود.مثال
درضرب14×25  عامل پایین یعنی 14 بازشده ویکبار10را در25 ضرب می کنیم ویکبار هم4 را در25 ضرب می کنیم که حاصل برابر با350 می شود.

✅روش ضرب تکنیکی:
در این روش که همان روش قدیمی ضرب کردن است انجام ضرب از راست به چپ صورت می گیرد. ابتدا یکان عدد دوم را دریکان عدد بالا ضرب می کنیم وسپس در دهگان عدد بالا ضرب می کنیم. در مرحله ی بعدچون می خواهیم به سراغ دهگان برویم ابتدا یک صفر به نشانه ی دهگان قرار داده وسپس دهگان رایکبار دریکان عدد بالا وبار دیگر در دهگان عدد بالاضرب می کنیم

 

🔹🔹🔹

✍️ریاضی پــــایــــه چــــهارم

 

برای درخواست کلاس های خصوصی و گروهی ریاضی ابتدایی در مشهد با با شماره 09338668710 تماس حاصل فرمایید.

تدریس تضمینی ریاضی چهارم ابتدایی در مشهد مقدس با آموزش کارشناس ارشد رشته ریاضی به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای

 

 

 

 

 

 

 

 

نکاتی در مورد ریاضی ابتدایی

 

1 – پاره خط فقط یک نقطه ی وسط دارد .

2 – برای کشیدن یک خط راست کافی است 2 نقطه از آن را داشته باشیم .

3 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .

3 – نیم خط قسمتی از خط راست است که ابتدای آن مشخص و لی انتهای آن مشخص نباشد . فقط از یک طرف ادامه پیدا کند .

4 – پاره خط قسمتی از خط راست است که ابتدا و انتهای آن مشخص باشد و ما نتوانیم آن را ادامه دهیم .
5 – هر زاویه از دو نیم خط تشکیل شده است .
6 – به نقطه ی مشترک دو نیم خط در زاویه راس زاویه می گویند .
7 – برای خواندن و نوشتن زاویه حرف راس زاویه را در وسط می نویسند .
8 – زاویه به زاویه ی راست یا قائمه ، تند و باز تقسیم می شود .
9 – برای اندازه گیری زاویه ی راست یا قائمه از وسیله ای به نام گونیا استفاده می شود .
10 – زاویه ی تند از زاویه ی راست کوچکتر است .
11 – زاویه ی باز از زاویه ی راست بزرگتر است .
12 – نیم ساز نیم خطی است که از راس زاویه می گذرد و زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند .
13 – دو خط که زاویه ی بین آن ها راست باشد ، دو خط عمود برهم نامیده می شود .

14 – هر مثلثی که یکی از زاویه های آن قائمه باشد مثلث قائم الزاویه نامیده می شود .
15 – به بزرگترین ضلع مثلث قائم الزاویه وتر گویند .
16 – هر چهار ضلعی که فقط دو ضلع موازی داشته باشد ذوزنقه نامیده می شود .
17 – فاصله ی دو خط موازی برابر است با فاصله ی یک نقطه از یک خط تا خط دیگر .
18 – عبارت هایی که درستی تقسیم را نشان می دهد عبارت های تقسیم نامیده می شوند . ( امتحان تقسیم )
19 – در تقسیم همیشه باقی مانده کوچکتر از مقسوم علیه است . این عبارت دوم تقسیم است .
20 – عبارت اول تقسیم ( خارج قسمت ضربدر مقسوم علیه به اضافه ی باقی مانده ) مساوی است با مقسوم .
21 – واحد اندازه گیری مایعات لیتر است مثل بنزین – نفت .
22 – به مستطیلی که ضلع های آن هم اندازه باشند مربع می گوییم .
23 – به هر لوزی که زاویه های آن قائمه باشند مربع می گوییم .
24 – اندازه ی دور هر شکل محیط آن شکل نامیده می شود .
25 – محیط مربع مساوی است با : اندازه ی یک ضلع ضربدر 4
26 – محیط لوزی برابر است با اندازه ی یک ضلع ضربدر 4
27 – محیط مثلث متساوی الاضلاع برابر است با : اندازه ی یک ضلع ضربدر 3
28 – برای اندازه گیری محیط مستطیل یا متوازی الاضلاع : اندازه ی دو ضلع متوالی را جمع می کنیم و بعد حاصل را دو برابر می کنیم .
28 – اعدادی بر 2 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها زوج باشد یعنی 0 – 2 – 4 – 6 – یا 8 باشد .
29 – اعدادی بر 5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 یا 5 باشد .
30 – اعدادی هم بر 2 هم بر5 بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 باشد .
31 – اعدادی هم بر 2 هم بر5 و هم بر 10بخش پذیرند که رقم یکان آن ها 0 باشد .
32 – برای نوشتن کسرهای مساوی صورت و مخرج را در یک عدد واحد مثل 2 ضرب می کنیم.
33 – در ساده کردن کسرها باید صورت و مخرج را به یک عدد مساوی تقسیم کنیم .
34 – از دو کسر که دارای مخرج های مساوی است آن کسری بزرگتر است که صورتش بیشتر باشد .
35 – از دوکسر که دارای صورت های مساوی هستند آن کسری بزرگتر است که مخرش کمتر باشد .
36 – کسرهایی که صورت و مخرج مساوی دارند مساوی هستند با 1 .
37 – مساحت هر مستطیل برابر است با حاصل ضرب طول در عرض
38 – مساحت مربع برابر است با حاصل ضرب اندازه ی یک ضلع در خودش .
39 – مساحت هر متوازی الاضلاع برابر است با حاصل ضرب قاعده در ارتفاع آن .
40 – مساحت هر مثلث برابر است با قاعده ضربدر ارتفاع تقسیم بر 2.

 

برای درخواست کلاس های خصوصی ریاضی ویژه دانش آموزان پایه ابتدایی در مشهد مقدس با شماره 09338668710 تماس حاصل فرمایید.

آموزش ساده ، روان و حرفه ای ریاضیات توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی(مدرس خانم و آقا)

 

 

 

هر کاری را از متخصص آن بخواهید. ریاضیات تخصص ماست.

 

 

 

 

 

 

 

 

تدریس خصوصی معادلات دیفرانسیل در مشهد

دانشجویانی که به مدرس مسلط برای تدریس درس معادلات دیفرانسیل در شهر مشهد نیاز دارند با شماره بنده می توانند تماس بگیرند:

حیدری 09338668710 .

جدول تبدیلات لاپلاس مناسب برای مرور دانشجویانی که درس معادلات دیفرانسیل دارند.

تدریس خصوصی معادلات دیفرانسیل مشهد

 

آموزش توسط آقای حیدری کارشناس ارشد رشته ریاضی : 09338668710

از اواخر دوره کارشناسی سال 88 این درس رو تدریس دارم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرین مطالب مث فایل

آزمون فصل2 ریاضی هفتم ، نمونه دولتی شهید عسگری، آبان 98

تدریس خصوصی ریاضی هشتم در مشهد

 

 

 

آزمون فصل2 ریاضی هشتم ، نمونه دولتی شهید عسگری، طراح: سلطانی، آبان 98

 

تدریس خصوصی ریاضی متوسط اول، ریاضی هفتم، هشتم و نهم در مشهد مقدس توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی با 10 سال سابقه آموزش ریاضی در مدارس و آموزشگاه های برتر مشهد و تهران.

شماره تماس و هماهنگی: 09338668710 .

حیدری.

تدریس خصوصی ریاضی هفتم در مشهد

 

 

 

ضرب کسرهای کوچکتر از واحد

تدریس خصوصی ریاضی مشهد

همون طور که در شکل بالا می بینید می خواهیم ضرب دوتا کسر کوچکتر از واحد رو با رسم شکل نشون بدیم. کسر اول رو با یک مستطیل نشون میدیم که به اندازه مخرج کسر به قطعات کوچکتر تقسیم شده و 2 قسمت از 7 قسمت کل رنگ آمیزی شده، حالا همون شکل قبل رو کافیه به اندازه مخرج کسر دوم به قطعات کوچتر تبدیل کنیم . یعنی در این مثال مستطیل اولیه رو با استفاده از خط های عمودی به 5 قسمت تقسیم می کنیم و 3 قسمت از این 5 قسمت رو با رنگ دیگه مشخص می کنیم . حالا برای بدست آوردن حاصل این ضرب کافیه اشتراک این دو رنگ رو در نظر بگیریم که چندتا قسمت هست و به عنوان صورت حاصل ضرب قرار بدیمش و کل تعداد قسمت های موجود رو هم به عنوان مخرج حاصل ضرب.

برای درخواست کلاس یا دریافت فایل های موردنظر می توانید از طریق

چت سایت یا واتساپ/تلگرام/شاد/ایتا شماره 09338668710 اقدام فرمایید

حضوری در مشهد- آنلاین سراسر نقاط

آموزش ساده و مفهومی دروس ریاضی فرزندان شما در مشهد مقدس، کاملا تخصصی و حرفه ای، تضمین به یادگیری کامل، آموزش توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی با 10 سال سابقه تدریس در اموزشگاه های برتر مشهد و تهران.(ریاضی ابتدایی تا دانشگاه)

شماره جهت هماهنگی و اطلاع از کلاس ها:

حیدری 09338668710 .

تدریس خصوصی ریاضی عمومی دانشگاه در مشهد

با سلام دوستان سوال در بخش نظرات سوال کرده بودن آیا ریاضیات دانشگاه هم تدریس دارید. در پاسخ عرض کنم بله همون طور که در پست ثابت هم قرار داده شده تدریس دروس ریاضی دانشگاه اعم از ریاضیات عمومی، معادلات دیفرانسیل، ریاضی مهندسی،تحقیق در عملیات و انالیز عددی هم به صورت خصوصی و گروهی در مشهد تدریس انجام میدم و اتفاقا شاگردان دانشجوی بنده از دانش اموزانم بیشتر هستم.

در خدمت هستم برای هماهنگی کلاس های خصوصی ریاضی دانشگاه با شماره بنده 09338668710 می تونید تماس بگیرید.

 

 

جزوه فصل 1 ریاضی ششم

جزوه فصل 1 ریاضی ششم (مبحث عدد و الگوهای عددی )به همراه مثال ها و نمونه سوالات منتخب در دو سطح معمولی و پیشرفته

این جزوه رو در دو سطح معمولی و تیزهوشان در حال تالیف و اماده سازی دارم و سایر فصل هارو هم بزودی روی سایت اصلی قرار میدم که می تونید از وبلاگ و سایت پیگیر باشید و استفاده کنید .

 

 

 

 

 

 

 

والدین گرامی می توانند برای درخواست کلاس های خصوصی ریاضی ششم ابتدایی در مشهد  با شماره 09338668710 تماس حاصل فرمایند.

آموزش تخصصی ریاضیات توسط کارشناس ارشد رشته ریاضی کاربردی، (مدرس خانم و آقا)